Het goede doen voor zowel de organisatie als de maatschappij. De principes van maatschappelijk verantwoord werkgeven (MVW) klinken wellicht bekend. Veel organisaties zijn immers al jaren aan de slag met people, planet en profit. Algemene Werkgeversvereniging Nederland (AWVN) hield onlangs haar jaarcongres over het thema maatschappelijk verantwoord werkgeven. Hoe verhoudt MVW zich tot maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO)? 

Organisaties zijn er niet alleen om winst te maken. Ze maken ook onderdeel uit van de maatschappij. Dat besef wordt steeds sterker. Bedrijven realiseren zich dat ze niet alleen een radertje zijn in de maatschappij, maar ook verantwoordelijkheid dragen.

Wat is maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO)?

Wereldwijd zetten veel organisaties daarom al in op maatschappelijk verantwoord ondernemen. Op basis van het drieluik people, planet en profit bepalen zij de bedrijfsdoelstellingen. MVO is daarmee een breed onderwerp. Maatschappelijke verantwoordelijkheid strekt zich uit over alle onderdelen van de organisatie.

Zo denken bedrijven bijvoorbeeld na over hoe ze het bedrijf kunnen laten groeien, maar tegelijkertijd over hoe de ecologische voetafdruk van het productieproces verkleint kan worden. Ondertussen zet marketing zich in om de boodschap van de organisatie op een inclusieve en voor iedereen begrijpbare manier in beeld en tekst vorm te geven. En dat terwijl ze bij ICT werken aan het toegankelijker maken van online-applicaties voor verschillende doelgroepen.

Toekomstbestendig met MVO

MVO is niet alleen goed voor de maatschappij, maar ook voor de onderneming zelf. Maatschappelijk betrokken bedrijven kunnen zowel op de korte als lange termijn een goed financieel rendement halen. Zo neemt de vraag naar duurzame en eerlijke producten al een tijd toe. Daarnaast voelen consumenten zich vaak verbonden met bedrijven die dezelfde normen en waarden hebben als zij. Door maatschappelijk verantwoord te ondernemen is de kans groter dat je op de lange termijn een grotere klantenkring opbouwt én dat ze je trouw blijven. MVO is daarmee geen nice-to-have, maar een need-to-have voor een toekomstbestendige organisatie.

MVW als aanvulling op MVO

De term maatschappelijk verantwoord werkgeven (MVW) is relatief nieuw en daarom minder bekend. MVW is een onderdeel van MVO. Waar MVO draait om ondernemerschap, richt MVW zich op werkgeverschap. Bij het toepassen van MVW kijken werkgevers hoe ze met behulp van HR en arbeidsvoorwaardenbeleid het goede kunnen doen voor de werknemer en de maatschappij. Bij AWVN doen we dat vanuit drie domeinen: gelijkwaardigheid, welzijn & ontwikkeling, duurzaamheid.

Uit de adviespraktijk van AWVN blijkt dat veel organisaties binnen losse HR-projecten al werken aan MVW. Denk bijvoorbeeld aan goed opdrachtgeverschap, waarbij je als werkgever ook verantwoordelijkheid neemt voor medewerkers die bij je werken via inkoop van diensten, zoals schoonmakers of beveiligers. Of aan hoe je werknemers de mogelijkheid kan geven om tijd te besteden aan vrijwilligerswerk én daarmee tegelijk bijdraagt aan de eigen HR-doelen. En niet te vergeten: het opnemen van duurzame initiatieven in de eigen arbeidsvoorwaarden.

Zet bewuste stappen op MVW-gebied

Initiatieven genoeg. Echter ontbreekt de paraplu waaronder het beleid wordt vormgegeven vaak nog. Daar ligt de kracht van MVW. Door werkgeverschap en maatschappelijke impact met elkaar binnen beleid te verbinden kan een win-winsituatie gecreëerd worden voor werkgevers, werknemers en de maatschappij an sich.

De Inspiratiegids MVW- Maatschappelijk verantwoord werkgeven.

Wat is het, waarom zou je er mee beginnen en wat levert het op? Allemaal legitieme vragen. In de inspiratiegids MVW geven we antwoord.

Bron: Algemene Werkgeversvereniging Nederland (AWVN)