70% van de ondernemers weet zijn of haar eigen CO2-voetafdruk niet. Maar waarom is het belangrijk om die wél te meten? Hoe doe je dat? En bovenal: hoe verlaag je je voetafdruk? In een online kennissessie, georganiseerd door Triodos Bank, werd hier dieper op ingegaan. We hebben de belangrijkste tips uit deze sessie voor je op een rij gezet.

Steeds meer bedrijven zijn zich bewust van klimaatverandering en de noodzaak voor actie. Gelukkig, want nu is het moment om klimaatneutraal te gaan ondernemen. Vooral door je CO2-uitstoot te reduceren. Om hun zakelijke klanten daarbij te helpen organiseerde Triodos Bank onlangs de online kennissessie ‘Hoe krijg je als ondernemer grip op jouw CO2-voetafdruk’.

Wat is een CO2-voetafdruk?

René Toet, Climate Neutral Groups Managing Director, legt uit: “Een voetafdruk is eigenlijk gewoon het meten van je CO2-uitstoot. Maar je moet wel weten wat je scope is. Tot op welk niveau reken je CO2-uitstoot toe aan je bedrijf? In technische termen gaat het dan over scope een, twee en drie. De eerste twee gaan over de emissies die je zelf kunt beïnvloeden met je eigen activiteiten. Zoals het energie-, gas-, water- of papierverbruik binnen je organisatie.

Scope drie ligt meer buiten je organisatie en eigen invloedssfeer. Zo kijk je bij bijvoorbeeld de productie van wijn ook naar de uitstoot van de hele keten, van de druif tot aan het glas. Maar ook de medewerkers die naar jouw kantoor en weer terugreizen vallen onder scope drie.”

Hoeveel ondernemers meten hun voetafdruk?

René: “70% van de organisaties weet zijn eigen voetafdruk niét. Het is heel lastig reduceren als je niet weet waar je staat. We moeten zorgen dat we hier echt grip op krijgen. Dan kun je een effectief plan maken om je uitstoot te gaan verminderen.”

7 tips om de CO2 voetafdruk van jouw onderneming te verlagen

1. Meten, meten, meten… en zien

René: “Waar het allemaal mee begint is meten, meten, meten… en zien. Dat inzicht creëert bewustzijn en geeft inzicht in de impact van jouw bedrijfsvoering. Kijk maar naar de energielabels bij wasmachines. Ik denk dat het heel goed is dat je in een oogopslag kunt zien wat de impact is.”

Wil je snel inzicht in jouw CO2-voetafdruk? Via een gratis calculatortool voor bedrijven helpt Climate Neutral Group je op weg. Aan de hand van informatie die je hier invoert kun je direct zien wat de voetafdruk van jouw bedrijfsvoering is.

2. Stap over naar een groene energieleverancier

Patty Zuidhoek, directeur Zakelijke Relaties bij Triodos Bank: “Als je naar een groene energieleverancier overstapt, dan kun je als MKB-ondernemer al 25% van je CO2 reduceren. Zo simpel kan het zijn.”

3. Focus je niet op paperless, maar op mobiliteit

René: “Als je kijkt naar CO2-reductie in organisaties komt het vaak neer op energieverbruik en mobiliteit. Dat zijn hele belangrijke onderdelen. Mensen denken wel eens ‘papier, dat is toch ook belangrijk?’, maar het heeft in de CO2-voetafdruk een klein aandeel.

En als je naar bijvoorbeeld mobiliteit kijkt is er veel mogelijk. Je ziet met thuiswerken door corona een heel positief effect op onze CO2-uitstoot. Je verbruikt thuis misschien wel wat meer gas en elektra, maar dat weegt dus helemaal niet op tegen de mobiliteit van al die mensen naar hun kantoor en terug. Dat is een positieve ontwikkeling die we moeten vasthouden.

Binnen mobiliteit heb je allerlei keuzes. Zo kun je met elektrische fietsen veel winst boeken. Heel haalbaar, want bijna 80% van de medewerkers woont binnen een straal van vijftien kilometer van hun kantoor.”

4. Betrek CO2-uitstoot in de keuze voor leveranciers

René: “Het is heel belangrijk dat je bij de selectie van je leveranciers kijkt naar hun klimaatagenda. En vraag wat zij doen voor een lage CO2-voetafdruk. Want dat is uiteindelijk, indirect, ook jouw voetafdruk.”

5. Toon leiderschap

René: “We hebben leiders nodig met durf. Want dit is geen eenvoudige opgave. Durf is nodig om bedrijfsmodellen te wijzigen en echt in te grijpen in je organisatie. En dat zijn moeilijke keuzes. Paul Polman, die jarenlang leidinggaf aan Unilever, is echt een goed voorbeeld. Die is met zijn organisatie in staat geweest om bijna 50% van de CO2-uitstoot van alle producten van Unilever te reduceren.

Als je alle neuzen dezelfde kant op krijgt, de organisatie meetinstrumenten geeft en daar doelstellingen op zet, dan is er veel mogelijk.”

6. Zie het als een sport en heb er plezier in

Patty Zuidhoek: “Laten we het ook vooral leuk vinden. Ik hoor altijd heel veel ‘moeten’, dan voelt het meteen als zo’n verplichting. Terwijl ik ook ondernemers spreek die het gewoon leuk vinden. Laten we dit samen doen. We kunnen elkaar daarop ook echt inspireren.”

Derrick Neleman, oprichter van Neleman Wijnen: “Ik zie het als een sport. Probeer als organisatie elke dag te verbeteren. Die wil moet er zijn.”

7. Wees een voorbeeld voor consumenten in gedragsverandering

Derrick Neleman: “Het gaat ook om gedragsverandering. Wacht niet tot de consument erom vraagt, maar pak zelf de regie. Hier ligt een rol voor ondernemers om een voorbeeld te geven en het concreet te maken.

Wij doen dat zelf met kurkretour. Een initiatief dat we hebben opgezet om kurk te recyclen, en ik vraag ondernemers zich daarbij aan te sluiten. Want kurk is heel duurzaam: het zorgt voor enorme biodiversiteit en compenseert veel CO2. Maar na het wijndrinken wordt de kurk meestal weggegooid en dat is zó zonde. Als je hem door de granulaatmolen haalt, kun je er alles van maken. Banken, lampen, stoelen… noem maar op.”

Geïnspireerd geraakt? Hier kun je het webinar bekijken:

Dit artikel verscheen eerder op de website van Triodos Bank

Foto: @Triodos Bank – webinar CO2-voetafdruk voor ondernemers