15 duurzame start-ups in de race voor ASN Bank Wereldprijs 2018

Vandaag presenteert ASN Bank, onderdeel van de Volksbank, de 15 start-ups die kans maken op de ASN Bank Wereldprijs 2018. Uiteenlopende ideeën – van hardloopkleding van gerecyclede PET-flessen en piepschuim van schimmeldraden , tot een haaienhuidstructuur voor brandstofbesparing – zijn ingezonden voor de thema’s Mens & Samenleving, Natuur & Milieu en Klimaatbescherming. ASN Bank reikt voor de elfde keer de prijs uit aan duurzame ondernemers om hun idee een vliegende start te geven. Op woensdag 14 november maakt een vakjury voor elk thema de winnaar bekend. Ook wordt een publieksprijs overhandigd aan het project met de meeste stemmen.  

Juryvoorzitter Ynzo van Zanten, tevens Choco Evangelist van Tony’s Chocolonely, legt uit wat de functie is van deze competitie: ‘De ASN Bank Wereldprijs is voor mij het grote voorbeeld van hoe een grootse visie, gecombineerd met concrete babysteps, kunnen leiden tot de echte verandering waar we naar op zoek zijn in de wereld. Want deze prijs geeft aansprekende en inspirerende mensen nét even dat duwtje in de rug om in actie te komen of om te versnellen. Dit jaar valt mij op dat de businessplannen nog beter zijn en het ook nog meer om ondernemerschap draait. Met natuurlijk duurzaamheid als uitgangspunt en motivatie, maar ook een werkend businessmodel.’

Kanshebbers

Van de 199 inzendingen schopten onderstaande 15 ondernemers het tot de een-na-laatste ronde. De vijf beste ideeën per categorie zijn:

1) Mens & Samenleving: vriendschapsapp, matrassen voor vluchtelingen, sociale ambachtelijke meubels, comfi borstprothese en duurzame hardloopkleding.

Bravico (Noord-Holland, Heemstede) is een sociale app die nieuwe vriendschappen tussen jongeren uit dezelfde buurt mogelijk maakt. De app matcht mensen tussen de 18 en 35 jaar die zelf eenzaam zijn, of juist iets aan andermans eenzaamheid willen doen.

CEMBA (Zuid-Holland, Leiden) produceert comfortabele matrassen voor de groeiende vluchtelingenstroom in Bangladesh. Dit gebeurt op een milieuvriendelijke manier met het restafval uit de vervuilende textielindustrie van het land.

Plankstaal (Utrecht, Utrecht) is een praktische lesmethode in hout- en metaalbewerking voor mensen in sociale werkplaatsen. Kopers van de ambachtelijke designmeubels houden de sociale voorziening in stand en de makers vergroten hun kansen op de arbeidsmarkt.

Proud Breast (Overijssel, Deventer) ontwikkelde de Qup: een betaalbare externe borstprothese voor vrouwen met een geamputeerde borst. De lichtgewicht Qup geeft, in tegenstelling tot de huidige silicone prothese, meer draagcomfort en past in reguliere lingerie.

Run a loop (Zeeland, Wolphaartsdijk) maakt hardloopkleding van onder andere gerecyclede PET-flessen. De outfits komen onder goede arbeidsomstandigheden tot stand in fabrieken op zonne-energie. Door een goed doordacht ontwerp, blijft er zo min mogelijk textielafval over.

2) Natuur & Milieu: muurverf, slim textiel, eerlijke ketchup, circulaire fruitteelt en design uit afval.

Fairf (Zuid-Holland, Rotterdam) heeft met een duurzame muurverf een kleurrijke samenleving voor ogen. De verfproductie heeft een minimale impact op het milieu en bevat gerecycled sloophout als belangrijkste ingrediënt.

Sponsh (Friesland, Leeuwarden + Noord-Holland, Amsterdam) heeft slim textiel ontwikkeld, dat ’s nachts het water direct uit de lucht haalt en overdag het water als een spons weer uitperst. Het textiel biedt een energievrije oplossing voor irrigatie en drinkwaterproductie.

The Ketchup Project (Noord-Holland, Amsterdam) wil de voedselketen veranderen met eerlijke ketchup van zongedroogde resttomaten. Het milieuvriendelijke concept gaat voedselverspilling tegen en zorgt voor betere inkomsten voor boeren in Kenia.

De Fruitmotor (Gelderland, Lienden) stimuleert de bijenpopulatie in de Betuwe met de producten die zij maken van restappels. Telers ontvangen een eerlijke prijs en een deel van de opbrengst wordt geïnvesteerd in bijenhagen en nesten voor wilde bijen.

Krown-Design (Gelderland, Wageningen) maakt producten van landbouwafval en mycelium, een netwerk van schimmeldraden. Door het mengen van de materialen in een mal ontstaan unieke vormen. Bestemd voor de interieurwereld, maar ook als alternatief voor piepschuim.

3) Klimaatbescherming: haaienhuidcoating, design inductieplaten, energieopwekker in rivieren, duurzaam woonabonnement en eten is meten.

Qlayers (Zuid-Holland, Delft) heeft een technologie uitgevonden om microstructuren te printen, zoals de haaienhuidstructuur. De aanbreng van deze coating op een vliegtuig, trein of schip vermindert de wrijvingsweerstand, bespaart brandstof en verkleint de CO2-uitstoot.

MAKUS (Noord-Holland, Amsterdam) ontwikkelt design inductieplaten en speelt in op het aardgasvrij maken van woningen en de overgang naar elektrisch koken. De inductieplaten worden zo duurzaam mogelijk geproduceerd en gemaakt van organische inkten.

Octowave (Gelderland, Ooij) maakt energieopwekking uit rivieren mogelijk door de natuurlijke stroming te benutten. Hierdoor blijft de loop van de rivier onaangetast, evenals het leven in het water. Door de voortdurende stroming kan er continu energie worden opgewekt.

Super Power (Zuid-Holland, Delft) is een woonabonnement om huizen op een betaalbare en makkelijke manier te verduurzamen. Het geeft een lidmaatschap op warme lucht, warm water en licht. Voor een duurzaam comfortabel huis en een lagere energierekening.

GiantLeaps (Noord-Holland, Amsterdam) berekent automatisch de klimaatimpact van het geserveerde eten in restaurants of op evenementen. Dit gebeurt aan de hand van inkooplijsten en recepten en biedt handvatten om klimaatvriendelijk te worden.

Winnaars bekend op 14 november

Bovenstaande 15 start-ups zijn nog één stap verwijderd van hun overwinning. Op woensdag 24 oktober pitchen zij hun wereldverbeterende idee en businesscase aan de vakjury. Hieruit volgt de selectie van twee finalisten per thema. Op woensdagavond 14 november maakt de jury in de Kunsthal in Rotterdam bekend wie er met de ASN Bank Wereldprijs 2018 vandoor gaan. Daarbij wordt 40.000 euro over drie themawinnaars verdeeld en valt een publieksprijs te winnen op basis van online geworven stemmen. De vakjury bestaat uit duurzame ondernemers en specialisten, die alles weten van nieuwe producten, duurzame ketens, arbeidsrechten en klimaatverandering.

11 jaar ASN Bank Wereldprijs

Dit is de elfde editie van de ASN Bank Wereldprijs. Met het initiatief wil ASN beginnende ondernemers verder op weg helpen om de wereld een stukje beter te maken. Met hun deelname maken start-ups kans op coaching, training, publiciteit en uitbreiding van het netwerk.

De drie winnaars van de ASN Bank Wereldprijs 2017 waren: slaaprobot Somnox, moderne kassabon Klippa en monitoringtool voor zonnepanelen SunData. De afgelopen elf jaar was de prijs een springplank voor vernieuwende ondernemers, zoals FairPhone, Yoni, Seepje, en Sustainer Homes.

Share Button
FavoriteLoadingBewaar als favoriet

Geef een reactie