Steeds meer grote, gevestigde organisaties, start-ups en overheden zien zowel kansen als noodzaak in sociaal ondernemerschap, om zo relevant te zijn voor alle stakeholders. Vandaag hebben Kirkman Company, Elsevier en gemeente Utrecht voor het derde jaar op rij de Social Enterprise Day georganiseerd. Met uitzicht op de plek waar dit najaar een ‘hotspot’ komt voor sociaal ondernemerschap -de Social Impact Factory Utrecht- kwamen in TivoliVredenburg bijna 500 beslissers bij elkaar om bruggen te bouwen op dit actuele thema. Aan het einde van de dag werden de Social Enterprise Awards uitgereikt.

Tijdens een plenaire sessie met inspirerende verhalen van onder andere Marcello Palazzi van B Corp, Christophe Barnouin -CEO van Koninklijke Wessanen-, eerste Nederlandse hoogleraar Sociaal Ondernemerschap Harry Hummels en Daan Weddepohl van Peerby werd de boodschap nog eens duidelijk neergezet: “Impact en winst moeten samengaan, op weg naar het nieuwe normaal”. Later in de middag vonden workshops, silent talkshows, inspiratiesessies en speeddates plaats, verzorgd door onder andere gemeente Utrecht, Outside Inc., Interface, Bibliotheek Utrecht, Tony’s Chocolonely, Desko, Dopper en Oneplanetcrowd.

De Social Enterprise Awards
In de afgelopen maanden werden organisaties genomineerd in twee categorieën. De Correspondent, FFORE, Peerby, SociaalPlus en WijkConnect werden genomineerd voor de Social Enterprise Startup Award. Voor de Social Enterprise Transformation Award kwamen Eneco, NS, Philips, TNO en Unilever in aanmerking. Een vakjury bekeek de langetermijnvisie en de manier waarop een organisatie binnen haar branche opereert. Daarnaast is vooral gekeken naar de relevantie voor alle stakeholders (milieu, maatschappij, aandeelhouders, medewerkers, partners, klanten).

Startup Award: De Correspondent
De Social Enterprise Startup Award gaat dit jaar naar De Correspondent, een online onafhankelijk advertentievrij journalistiek platform met een zinvolle missie: “Niet om aandacht te trekken, maar om inzicht te bieden in hoe de wereld werkt”. Uit het juryrapport kwam naar voren dat De Correspondent geroemd wordt omdat zij nieuws in een breder perspectief plaatst en van meer context voorziet. Zo realiseert zij impact met vaak actuele onderzoeksjournalistiek omtrent thema’s als het vluchtelingenvraagstuk, privacy, corruptie en bureaucratie.

Transformation Award: Unilever
Unilever is dit jaar als winnaar uitgeroepen van de Social Enterprise Transformation Award. Volgens de jury is Unilever op sociaal ondernemerschap onbetwist voorloper. Als geen ander toont zij aan dat dit bedrijfsmatig gezien de enige langetermijnstrategie is. De missie ‘make sustainable living commonplace’ die sinds 2009 actief wordt uitgedragen is verweven in het DNA van de organisatie. Een heel kleine greep uit de grote diversiteit in initiatieven en ambities zijn de Johan Cruyff Foundation, het Amsterdam City Project en Waterspaarders.

Prijs
De winnaars van de Awards krijgen naast eeuwige roem een kunstwerk aangeboden, gemaakt door studenten van de Maastricht Academy of Fine Arts and Design. Het is een 3D geprint object uit gerecycled materiaal. Daarnaast krijgen beide winnaars een B Corp Quick Impact Assessment verzorgd door Kirkman Company.