Vandaag 2 november verscheen het boek ‘MVO doe je ZO’ van Carola Wijdoogen, in het dagelijks leven directeur Duurzaam Ondernemen bij NS. Dit boek bundelt de kennis en ervaring – van de auteur zelf en van diverse collega’s bij andere organisaties – tot een bron van informatie die houvast en inspiratie biedt voor huidige en toekomstige MVO-managers. Het eerste exemplaar werd aan Carola aangeboden door Maurits Groen tijdens een symposium rond het boek. Een zaal vol MVO-managers, deskundigen, collega’s (waaronder NS directeur Rogier van Boxtel) en familie van Carola waren hier getuige van.

p1100249

 

Wat is de toegevoegde waarde van een mvo-manager voor een bedrijf? En wat doet zo’n manager eigenlijk?

Carola Wijdoogen, Directeur Duurzaam Ondernemen bij NS, geeft in haar boek MVO doe je ZO antwoorden op dergelijke vragen aan de hand van de diverse rollen die deze manager heeft bij het borgen van mvo (maatschappelijk verantwoord ondernemen) in de organisatie. Het boek is ingedeeld naar (zeven) verschillende rollen die elk een eigen waarde hebben in het werk van de mvo-manager. Wijdoogen heeft die rollen – heel prakrijkgericht – gekoppeld aan typische mvo-activiteiten, om duidelijk te maken hoe je invulling aan zo’n rol geeft. Bij die invulling putte ze onder meer uit haar eigen werk als mvo-manager bij NS en de daarbij bruikbaar gebleken modellen en frameworks. Het boek staat ook vol tips die ze in haar netwerk heeft verzameld. Wijdoogen gaat ook in op de dynamiek van de rollen en hoe deze – afhankelijk van de organisatie en volwassenheid van mvo – in onderling gewicht zullen verschuiven. Ze beschrijft tot slot ook de competenties die bij een bepaalde rol belangrijk zijn om effectief te zijn in je werk.

Wat bracht haar tot het schrijven van dit boek?

“Ik wil heel graag dat het managen van mvo als ‘vak’ erkenning krijgt en een verdere professionaliseringsslag maakt.” Hoe ze zich zelf tot mvo-manager ontwikkelde vormt op zich al een illustratie van die missie. Wijdoogen (bedrijfskunde aan Nyenrode en een Master Internationale Betrekkingen aan Johns’ Hopkins University) was enige tijd mede-eigenaar en directeur van een adviesbureau op gebied van energie-inkoop, voordat zij bij NS ging werken. Aanvankelijk als Hoofd Inkoop en Hoofd Portfoliomanagement en Innovatie, maar in 2010 als Directeur Duurzaam Ondernemen bij NS. “Ik was daarmee de eerste duurzaamheidsmanager bij NS. Niet alleen was het daar dus een nieuwe functie; ook ikzelf wist nog weinig over het vak. Om een idee te krijgen van wat het inhield, ging ik praten met mvo-managers in vergelijkbare organisaties. Juist dat met elkaar delen van ervaringen bleek een belangrijke bron van kennis voor mvo-managers. Door te leren van ervaringen van die anderen heb ook ik gaandeweg mijn functie invulling gegeven en mijn weg gevonden. Dat is de reden dat ik na mijn verkiezing tot ‘mvo-manager van het jaar 2014’ ben gestart met het schrijven van dit boek: om mijn praktijkervaring weer met zo veel mogelijk collega’s te kunnen delen. Dat deed ik met mijn eigen leermomenten in gedachten. Welke ervaringen, tips en inzichten hebben mij geholpen? Wat ging goed en wat had beter gekund? Welke rollen vervul ik en welke competenties heb ik nodig? Ook in dit schrijfproces ben ik weer geholpen door collega’s – een groep zeer ervaren mvo-managers. Een deel van hun ervaringen en tips zijn ook in het boek opgenomen.”

Eigenlijk had ze wel kunnen blijven schrijven, zegt Wijdoogen. “Elke dag levert wel weer nieuwe inzichten en ambities op. Ik heb tegen mezelf gezegd dat ik in ieder geval een versie 1.0 heb geschreven, ook vanuit de hoop dat ik het vak, samen met anderen die erin actief zijn, in de toekomst nog een stuk verder kan brengen.”

Afgaande op het oordeel van hoogleraar duurzaam ondernemen Jan Jonker heeft Wijdoogen met dit boek al een reuzensprong voorwaarts gemaakt: ‘In een persoonlijk stijl komt Carola Wijdoogen met een mensgerichte aanpak voor mvo en duurzaamheid. De beschreven rollen geven houvast in de praktijk van alle dag, bieden een kompas én inspiratie. Helder gedachtengoed dat helpt de weerbarstige praktijk te verbinden met eigen competenties”. Of -in de woorden van MVO Nederland-directeur Maria van der Heijden: ‘Voor wie wil weten hoe je maatschappelijk verantwoord ondernemen in de praktijk brengt is dit boek een schot in de roos!’

MVO doe je Zo (160 pagina’s) wordt uitgegeven door mauritsgroen.mgmc (http://www.mgmc.nl/boeken-tijdschriften.htm) als paperback (€ 24,95, excl. verzendkosten) en als e-book (€ 19,95).

! Bezoekers van deze website krijgen 15% korting. Gebruik daarvoor de kortingscode: DO-NL   

Of bestel via: managementboek

Lees het interview met Carola Wijdoogen over het boek

p1100231

De vier ‘MVO-managers van het Jaar’: Anniek Mauser (2013), Carola Wijdoogen (2014), Birgitta Kramer (2015) en Annette van Waning (2012)

p1100235

Het panel in ‘College Tour’ setting tijdens het symposium:  van links naar rechts: Anneke Sipkens (Stichting Doen), Elfrieke van Galen (TheRockGroup), Annette van Waning (Vebego, moderator), Carola Wijdoogen (NS), Birgitta Kramer (Vitens), Geanne van Arkel (Interface) en Ingrid Zeegers (IZ&Co)