Hunter Douglas is de winnaar van de achtste editie van de Low Car Diet-campagne. Van alle tien bedrijven die meededen, hebben de 39 medewerkers van de zonweringfabrikant over een periode van vijf weken het meest duurzaam gereisd.

De winnaar werd maandag bekend gemaakt in het hoofdkantoor van Arcadis in Amersfoort. De provincie Drenthe is op de tweede plek geëindigd. Deelnemers van Antea Group, Strukton en Arcadis kregen daarnaast prijzen voor hun individuele successen binnen de wedstrijd.

In totaal deden meer dan 500 mensen mee, verdeeld over tien bedrijven. Doel van de wedstrijd was om vijf weken lang met zoveel mogelijk collega’s zo duurzaam mogelijk te reizen. Bijkomend voordeel: deelname geeft bedrijven inzicht in hun mobiliteitsbeleid én daarmee krijgen ze handvatten om dat beleid indien gewenst te verduurzamen.

72 procent verbeterd

De 39 Hunter Douglas-medewerkers hebben een behoorlijke prestatie neergezet: ze zijn 72 procent duurzamer gaan reizen in vergelijking met voor de wedstrijd, terwijl het gemiddelde op 36 procent ligt. Verder heeft het bedrijf 81 procent minder autokilometers gemaakt en 1.4 ton CO2 bespaard tijdens de deelname. Als prijs krijgen de medewerkers een mobiliteitsworkshop van experts van De Reisbeweging, de stichting die zich inzet voor duurzame mobiliteit en ook de wedstrijd organiseerde.

Deze maand vond de ontknoping plaats van een vergelijkbare duurzaamheidswedstrijd: de Mobiliteitsbattle Twente. De regionale afdeling van Natuurmonumenten was de grote winnaar. Een team van tien medewerkers slaagde erin om vier maanden lang zeer duurzaamst te reizen.