United Wardrobe, het grootste online tweedehands modeplatform van Nederland, viert deze maand haar zesde verjaardag met het mooiste cadeau dat ze ooit hadden kunnen wensen. Dankzij de United Wardrobe Community werd er in de afgelopen 6 jaar 5,5 miljard liter water en 18 miljoen kilogram CO2 bespaard. Dit blijkt uit het duurzaamheidsonderzoek uitgevoerd door United Wardrobe.

De keerzijde van fast fashion

Dankzij fast fashion is trendy kleding voor iedereen bereikbaar geworden, maar de snelle industrie heeft ook een keerzijde. Iedere dag nieuwe kleding aanschaffen heeft grote gevolgen voor mens en milieu. Maar liefst 20% van de wereldwijde watervervuiling is het gevolg van de mode-industrie. En schrik niet: 10% van de wereldwijde CO2-uitstoot wordt veroorzaakt door textielproducenten. Dat is meer dan alle vluchten en zeevaart bij elkaar opgeteld uitstoten. Alsof dit al niet erg genoeg is, gooit de mode-industrie per jaar ook nog rond de 92 miljoen ton textiel weg.

Fors meer vraag naar tweedehands kleding

Gelukkig zien we dat de consument steeds bewuster wordt door kleding een tweede leven te gunnen, of door op zoek te gaan naar de ideale tweedehands outfit. Trendvoorspellingen rekenen voor dat de markt voor tweedehands kleding in 2023 bijna zal zijn verdubbeld. Speciaal voor haar zesde verjaardag deed United Wardrobe een duurzaamheidsonderzoek naar de impact van tweedehands kleding op het milieu, het gedrag van de consument en welke gevolgen dit heeft. Een klein tipje van de sluier: Sinds de oprichting in 2014 gaf United Wardrobe 2,6 miljoen items een tweede leven, waaronder 400.000 paar schoenen, 210.000 jassen en 505.000 tops. Doordat deze items tweedehands zijn gekocht is er 5,5 miljard liter water en 18 miljoen KG CO2 bespaard ten opzichte van wanneer deze nieuw waren gekocht.

Maar gemiddeld kopen we nog altijd 60% meer (nieuwe) kledingstukken dan 20 jaar geleden. We kopen zo’n 46 nieuwe items per jaar, maar gooien ook gemiddeld 40 items per persoon per jaar weg. Van deze 40 items hergebruiken of recyclen we er slechts 16.

Dit en nog veel meer feiten vind je in het United Wardrobe Duurzaamheidsonderzoek. Let’s put secondhand fashion first!

Samen maken we de wereld mooier

Door verder te groeien in het aantal gebruikers op het platform hoopt United Wardrobe de huidige mindset omtrent fast fashion te veranderen. Tweedehands kleding moet de norm worden en de eerste en beste optie voor het vinden van een ‘nieuwe’ outfit. Dat doet United Wardrobe door een laagdrempelige, makkelijke en veilige manier aan te bieden om kleding te kopen en verkopen. Dankzij haar community kan het platform iedere verjaardag nog mooiere cijfers op het gebied van besparingen te laten zien. Meer dan een mobiele telefoon en (te veel) kleding heb je niet nodig om deze verjaardagswens uit te laten komen. Doe je ook mee?