Yvette Watson (Phi Factory) wil met ‘gamified platform’ 2 miljard mensen bereiken in de transitie naar een circulaire economie

Partner

Medeoprichter Yvette Watson van duurzaam adviesbureau PHI Factory kreeg de kans mee te doen aan het mentorprogramma van nlgroeit, een platform voor en door ondernemers. Samen met haar compagnon Geerke Versteeg werd ze gekoppeld aan Pieter van Osch, die met zijn bedrijf Scaleup Impact andere ondernemers helpt door te groeien.

,,Pieter is de juiste persoon op het juiste moment. Hij staat niet boven of naast ons, maar achter ons. Pieter luistert én observeert. Soms geeft hij een duwtje, soms remt hij af. Hij geeft ons bovenal vertrouwen en vindt dat we de lat echt hoog mogen leggen: met ons platform een kwart van de wereldbevolking bereiken,’’ vertelt Yvette Watson.

Wie echt impact wil maken, moet groots durven denken. Zoals Yvette Watson van PHI Factory, een adviesbureau dat organisaties helpt om duurzame en circulaire ambities in de praktijk te brengen. PHI Accelerator, zo heet hun gamified platform. Onder het motto ‘change the world playing!’ worden grote groepen mensen op een laagdrempelige en speelse manier meegenomen in de transitie naar een circulaire economie. Het leer- en activatieplatform zou voor 2030 1.1 miljoen mensen moeten bereiken.

Tenminste, dat was aanvankelijk de doelstelling. Maar was deze ambitie wel uitdagend genoeg? Haar nlgroeit-mentor Pieter van Osch zei: denk écht groots, maak er 2 miljard van. Het kwartje viel.

,,Wow! Met het bereiken van zo’n groot aantal mensen kunnen we écht verschil maken. En dat is precies wat we willen.’’ En daarom lanceert PHI Factory binnenkort The 2B Collective, the 2 billion collective. De website www.the2Bcollective.nl is in oktober live gegaan. Watson: ,,De CO2-uitstoot moet omlaag, we moeten veel zuiniger omgaan met onze grondstoffen. Iedereen realiseert zich het, maar de echte verandering blijft uit omdat veel mensen niet weten hoe we die doelstellingen moeten halen. Om een echte versnelling te brengen in het behalen van de Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties, is ons doel om in 2030 maar liefst 2 miljard mensen te hebben geactiveerd via ons platform. We moeten het collectief in beweging krijgen.’’

Stip aan de horizon: impact maken

Duurzaamheid zit in Watsons genen. Ze kan zich nog goed herinneren dat ze als 8-jarig kind namens Greenpeace met een zelfgemaakt spandoek op een plein in Leiden stond om het publiek te vertellen over het belang van ecosystemen en haar liefde voor dieren. Na haar studies Business Administration en Facility Management in Den Haag werkte ze jarenlang in het facilitaire werkveld met een sterke focus op alles wat met verduurzaming te maken had.

Tijdens een congres in 2016 werd ze in contact gebracht met Geerke Versteeg. ,,We hadden direct een klik. Het leidde tot een bijzonder gesprek waarin we drie uur hebben gerateld. Qua karakter verschillen we als dag en nacht, maar onze kijk op de wereld en onze ambities kwamen sterk overeen. We hebben allebei diezelfde stip aan de horizon: impact willen maken. Ik heb haar diezelfde avond nog gebeld met de vraag of ze samen met mij een bedrijf wilde beginnen…’’

Circulaire notitieboekjes

Ze zei ja, PHI Factory was geboren. Dat was op 1 april 2016. Hun eerste geld verdienden ze met de verkoop van circulaire notitieboekjes (PHI Notes). Aanvankelijk hielden ze hun baan aan, maar op 1 januari 2017 zegden ze die op. ,,PHI Notes hebben we verkocht, want na het initiale innovatieproces was het voornamelijk verkopen. En dat is niet waar ons hart sneller van gaat kloppen. Maar we hadden wel een beginkapitaal opgebouwd. En met onze jarenlange praktijkervaring in de bedrijfsvoering wisten we goed hoe we organisaties en bedrijven kon helpen hun duurzame ambities in de praktijk te brengen. We deden gave projecten met grote opdrachtgevers als Rijkswaterstaat, Nationale Nederlanden, PWC, de Erasmus Universiteit, noem maar op.’’

Ontdek jouw potentieel en werk aan een persoonlijk groeiplan tijdens Het Groeicollege! Een uniek wetenschappelijk lesprogramma voor mkb-ondernemers met groeiambitie! Samengesteld door experts van Erasmus Universiteit Rotterdam en Nyenrode Business Universiteit.

Rockefeller Habits

PHI Factory maakte snel naam. Het leidde onder meer tot een inspirerend interview met nu.nl., waarin Watson vertelde over de missie en visie van PHI Factory. Naar aanleiding van dat interview nam nlgroeit contact met haar op, met de vraag of ze wilden meedoen aan hun groeiprogramma. Om hun verregaande ambities meer handen en voeten te geven, kregen Watson en Versteeg de kans om gekoppeld te worden aan een zeer ervaren ondernemer die als mentor zou optreden. Het groeiprogramma bestaat uit vier gesprekken van een uur.

,,Dat was een prachtige kans voor Geerke en mij. Alle hulp is welkom. In de database van nlgroeit zitten ruim 400 ondernemers, dus ik ben gaan spitten. We moesten een top drie maken, maar er was een absolute winnaar: Pieter van Osch. Om meerdere redenen. Hij had leiding gegeven aan softwarebedrijven, verder had ik vlak daarvoor een boek van hem gelezen over de Scaling Up-theorie Rockefeller Habits, een methode die wij ook gebruiken. Ook werkt hij alleen maar met impactgedreven ondernemingen. Hij moest het worden. En hij werd het.’’

Impactbedrijven

Pieter van Osch is activator van Scaleup Impact, waarmee hij andere ondernemers helpt door te groeien. In 2008 heeft hij zijn softwarebedrijf verkocht en is hij zich gaan toeleggen op het begeleiden van ondernemers op basis van de scaling up methodiek. In 2019 besloot hij zich louter toe te leggen op ondernemers die een relevante bijdrage aan de wereld willen leveren. ,

,,Ik maak me zorgen om de uitputting van de aarde. Ik geloof niet zozeer in een betere wereld: als de mens uitsterft, draait de wereld gewoon door. Er komt vast weer iets nieuws. Maar ik vind wel dat we anders naar mens en omgeving kunnen kijken. En dat doet PHI Factory. Ik kende het bedrijf niet, totdat het verzoek kwam om mentor te worden. Mijn eerste indruk? Ik zag een rommelige website, maar ook twee dames met een missie die keihard werken en impact willen maken. Tijdens het eerste gesprek was er een vonk, er zit zoveel energie in Yvette en Geerke.’’

Leercurve

Aanvankelijk voerden Watson en Versteeg vier gesprekken van een uur met hun mentor, die via nlgroeit nog vijf andere bedrijven onder zijn hoede heeft. Van Osch: ,,Bij Yvette en Geerke is sprake van een enorme leercurve, afgelopen jaar. Als we een probleem of kwestie bespraken, hadden ze het tijdens een volgende sessie altijd gefixt. Ik word zeer hoopvol van dit tweetal en ben er van overtuigd dat hun initiatieven de wereld iets gaat brengen.’’

Watson zegt dat Van Osch de juiste man op het juiste moment was. En is. ,,Het is niet bij vier meetings gebleven: we hebben afgesproken dat we elkaar blijven zien. Hij zet ons in de kracht als ondernemer. Pieter is niet dwingend, maar laat ons juist zelf de lat zo hoog leggen.’’

Tekst: Jeroen Kreule. Dit artikel is eerder gepubliceerd op de website van De Ondernemer

Share Button