Yoghurt Barn maakt het vanaf nu makkelijker voor gasten om te kiezen voor plantaardige opties. De ontbijt- en lunchketen rekent in alle locaties geen toeslag meer op plantaardige melk. Yoghurt Barn oprichter Wouter Staal verwacht dat ze met deze prijswijziging binnen een jaar een verdubbeling van het aandeel plantaardige melk kunnen bereiken. ProVeg Nederland roept andere horecazaken op het voorbeeld van Yoghurt Barn te volgen.

Wouter Staal, oprichter van Yoghurt Barn: ‘Uit onderzoek onder onze gasten blijkt dat zij graag willen variëren. Ze willen zelf per moment van de dag kiezen of ze dierlijk of plantaardig eten. Door de toeslag op plantaardige melk te laten vallen halen we voor gasten een drempel weg om één van de vier soorten plantaardige melk te kiezen. We merken dat de gasten dit enorm waarderen. De prijsaanpassing past ook binnen onze klimaatpositieve strategie. We laten hiermee zien dat klimaatimpact boven marge gaat. Ik heb steeds meer de overtuiging dat plantaardig beter is voor mens, dier en onze planeet.’

Veerle Vrindts, CEO van ProVeg Nederland: ‘Ik kan me er enorm aan storen wanneer je bij een koffiezaak een kwartje tot bijna een euro extra moet betalen voor soja- of havermelk in je cappuccino. Dat is de wereld op zijn kop, want het produceren van koemelk is vele malen duurder én vervuilt meer dan plantaardige zuivel. Je moet namelijk eerst ettelijke kilo’s soja en ander krachtvoer in de koe stoppen én de koe een kalf laten krijgen voor je aan koemelk komt. Ik ben daarom blij dat Yoghurt Barn, als één van de eersten in Nederland zorgt voor een gelijk speelveld voor plantaardige melk. We roepen andere ketens op om dit voorbeeld te volgen.’

ProVeg riep Starbucks vorig jaar al op om de meerprijs op plantaardige melk te laten vallen. In tegenspraak met hun eigen klimaatdoelen heeft het bedrijf nog geen gehoor gegeven aan deze oproep. Naast Starbucks vraagt ook Délifrance met € 0,75 veel voor de plantaardige optie. Bagels & Beans dat een duurzaam imago heeft vraagt € 0,25 voor plantaardige opties. McCafé en Julia’s verrassen positief door geen toeslag te vragen.

Uit de jaarlijkse Koffie Enquête van Misset Horeca (september 2020) bleek al dat veel horecazaken een fikse meerprijs rekenen voor de plantaardige melk(en) die zij aanbieden. Gemiddeld rekenen zij € 0,42 extra voor een latte of cappuccino met plantaardige melk. In de grote stad (61 procent van de respondenten die meerprijs vraagt) is dat gemiddeld € 0,43. Zaken in een kleine stad (30%) € 0,41 en in een dorp (5%) € 0,35.

Misset rekende uit dat de gevraagde meerprijs veel hoger is dan de daadwerkelijke extra kosten die de koffiezaak maakt aan een pak plantaardige melk. Een liter plantaardige melk is volgens het onderzoek ongeveer 70 tot 80 eurocent duurder dan koemelk maar levert door de meerprijs wel 2,50 euro extra op. Misset noemt plantaardige melk daarom ‘een mooie margemaker’. Het argument dat plantaardige melk door de lagere afname een hogere derving heeft gaat volgens Misset niet op: “Neem daarbij mee dat plantaardige melk vaak wat langer houdbaar is dan koemelk. Ook als je maar een paar plantaardige cappuccino’s of lattes per week verkoopt, loont het dus de moeite plantaardige melk op te nemen in je assortiment.”

Vrindts noemt het onverantwoord dat koffiezaken plantaardige melk gebruiken als ‘margemaker’: “Duurzamere keuzes worden hiermee afgestraft in plaats van aangemoedigd. Vanuit het principe dat de vervuiler betaalt zou het beter zijn als koffiezaken het omkeren: de marges op koemelk verhogen en die op plantaardige juist verlagen. Dat moet prima te doen zijn op een manier die netto geen geld kost of juist geld oplevert, en waarbij klimaatvriendelijke keuzes worden gestimuleerd.”

De CO2-uitstoot van koemelk ligt ruim drie keer hoger dan die van plantaardige melk en het landgebruik zelfs bijna tien keer hoger, volgens wetenschappers van de Oxford Universiteit.