“Wat we in Nederland missen is een duidelijke visie van wat we moeten doen en een strategie om daar te komen. We moeten ook gewoon durven iets fout te doen! Lekker calvinistisch nagelen we iemand vast op beslissingen die genomen zijn, maar ik vind het veel beter om iets te doen en later bij te sturen”, aldus Ynzo van Zanten in deze podcastaflevering van ‘PIP’.

De oud docent Ondernemerschap en Duurzaam Leiderschap inspireert nu organisaties op het gebied van ‘betekenisvol ondernemerschap’, voornamelijk op de gebieden van sociaal ondernemen, betekenis en groei. Ynzo legt zijn onderwerpen zelf op deze manier uit:

 (A-)sociaal ondernemen

“Je verantwoordelijkheid nemen als ondernemer is belangrijk, ik vertel over de lessen die je kan leren van merken als Tony’s Chocolonely. Het is tijd om ‘sociaal ondernemen’ als de nieuwe norm neer te zetten, en ‘asociale ondernemers’ naar de marges van ondernemerschap te duwen.”

Betekenisloosheid

“Hop, met het hele marketingteam twee dagen een mooi hotel in om op zoek te gaan naar je purpose, want na Simon Sinek móest je wel. En dan prachtige marketingactivaties doen op die basis, het liefst met een emotioneel pianootje er onder. Is dat waar de consument echt op aan gaat? Volgens mij wil die gewoon een beter, duurzamer, gezonder, blijer leven.”

Altijd maar blijven groeien

“Waar je ook kijkt, alles moet groeien. Want alleen dan schijn je succesvol te zijn. Maar groeien we ons niet van binnen kapot? Of het nou om de economie gaat, over je HR beleid, over duurzaamheid of over je ‘purpose’; misschien kan je beter kijken naar innerlijke groei, of tevredenheid, als doelstelling. Want de wereld begint stretchmarks te vertonen.”