De toenemende aandacht voor het welzijn van landbouwdieren als kippen en koeien komt nog te weinig door in de directiekamers van grote bedrijven.

Dat staat in een vandaag gepubliceerd rapport in opdracht van de internationale dierenwelzijnsorganisaties WSPA (World Society for the Protection of Animals) en CIWF (Compassion in World Farming).

Voor het onderzoek werd gekeken naar zeventig mondiale bedrijven, waaronder grote supermarktketens, groothandels, restaurants, bars en voedselproducenten.

Formeel beleid 
Van die groep erkent 70 procen dat het welzijn van landbouwdieren een belangrijke kwestie is, maar slechts 56 procent heeft hierover formeel beleid opgesteld, constateren de onderzoekers.

‘Niet meer dan 39 procent beschrijft hoe hun directie toeziet op het dierenwelzijn en maar 41 procent heeft doelstellingen en streefcijfers op dit terrein gepubliceerd.’

Aandacht 
Vergeleken met vorig jaar is het aantal bedrijven dat dierenwelzijn erkent als een kwestie die aandacht verdient wel wat toegenomen. In 2012 had nog maar 46 procent van de onderzochte bedrijven formeel beleid gepubliceerd.

Volgens de onderzoekers was er vooral verbetering te zien bij het Zwitserse voedingsmiddelenconcern Nestlé, de Franse cateraar Sodexo en de Amerikaanse winkelgigant Wal-Mart.

Verder oordeelt het rapport onder meer positief over de Zwitserse Coop Group, de Britse warenhuisketen Marks & Spencer en het Brits-Nederlandse Unilever.