Op de Klimaatdag 2020, die 12 oktober werd gehouden, is het nieuwe e-magazine SCHOON officieel gelanceerd. In het magazine staan 15 bedrijven en organisaties die voorop lopen in het uitvoeren van het Klimaatakkoord. Het magazine werd aangeboden aan minister Eric Wiebes van Economische Zaken en Klimaat. Volgens hem staan er prachtige initiatieven in het SCHOON-magazine. “Als ik het allemaal zo opgesomd zie, denk ik: in zo’n land wil ik wel wonen.”

Buitengewone klus

Minister Wiebes trapte ook de Klimaatdag officieel af. De energietransitie is volgens hem een buitengewone klus waar iedereen wat van gaat merken. Gelukkig gebeurt er al veel om de klus richting 2030 en 2050 geklaard te krijgen. De vele praktische voorbeelden die tijdens de Klimaatdag de revue passeerden zijn daar het bewijs van.

Klimaatdag

Het Klimaatakkoord is alweer een jaar oud. Tijdens de eerste Klimaatdag werd daarom stil gestaan bij de hordes die zijn genomen en die er nog liggen. De 60 sprekers en ruim 1500 digitale deelnemers maakten in gezamenlijke sessies en deelwebinars de balans op. De sprekers waren veelal optimistisch over de huidige stand van zaken, maar gingen de kritische noten niet uit de weg. Van de noodzaak tot grotere investeringen in duurzame opties tot breed maatschappelijk draagvlak als randvoorwaarde voor het slagen van de transitie.

Klimaatweken uitgesteld

Het was de bedoeling dat na de Klimaatdag de Klimaatweken zouden starten, een periode van 4 weken waarin organisaties, bedrijven en burgers laten zien welke stappen zij zetten om de CO2-uitstoot verder terug te dringen. Door corona zijn deze echter uitgesteld tot 2021.

Meer weten?

Lees het e-magazine SCHOON en kijk de webinars en de plenaire sessies van de Klimaatdag terug.