WeTransfer, het Nederlandse techbedrijf dat verschillende producten aanbiedt gericht op de creatieve sector, maakt vandaag bekend dat het een Certified B Corporation is geworden. Dit maakt WeTransfer een van de weinige internationale techbedrijven met het prestigieuze keurmerk voor organisaties die hoge standaarden hanteren op duurzaam, sociaal en juridisch gebied.  Als onderdeel van deze aankondiging kondigt WeTransfer aan dat het zich meer zal concentreren op duurzaamheid en milieubescherming. In 2020 wil het bedrijf alle CO2-uitstoot compenseren van haar activiteiten en de uitstoot nog eens 30% verminderen tegen 2025. Hiermee speelt het bedrijf in op de steeds toenemende CO2-uitstoot van datacentra en zet tegelijkertijd haar missie voort om bij te dragen aan de samenleving en het oplossen van sociale en ecologische problemen.

“In de tien jaar dat WeTransfer bestaat hebben we altijd achter de waarden van Certified B Corporations gestaan: een balans vinden tussen mensen, milieu, en omzet. Deze certificering is een erkenning van onze voortdurende inspanningen en inzet om verantwoorde technologie en bedrijfsvoering te bevorderen,” aldus Gordon Willoughby, CEO van WeTransfer. “Wij vinden het belangrijk om verantwoordelijkheid te nemen voor de producten en technologie die we de wereld in brengen, en streven ernaar om ook andere techbedrijven te stimuleren om onze industrie verantwoordelijker en duurzamer te maken.” 

Een bedrijf opbouwen dat bijdraagt aan positieve verandering zit in de kern van de bedrijfsethos van WeTransfer. Sinds de oprichting in 2009 heeft WeTransfer de creatieve community gesteund met een breed scala aan initiatieven, onder meer door 30% van alle advertentieruimte aan creatieven en goede doelen te doneren. Inmiddels heeft WeTransfer voor zo’n $300 miljoen aan advertentiewaarde gedoneerd om creatieven te steunen en het bewustzijn voor kwesties als gun control en netneutraliteit te vergroten. Vorig jaar hielp WeTransfer kwetsbare inwoners van Los Angeles door 35 miljoen dollar aan medische schulden te laten kwijtschelden. Dit initiatief kwam voort uit de publicatie van WeTransfers white paper On Companies and Communities, dat een handleiding biedt aan techbedrijven om de valkuilen van San Francisco te vermijden en juist aan de lokale gemeenschap bij te dragen.

WeTransfer wil de tech-industrie stimuleren om de lat hoog te leggen op het gebied van verantwoording en duurzaamheid. Het bedrijf voert momenteel samen met de denktank DotEveryone een audit uit die zal vaststellen wat verantwoorde groei betekent voor WeTransfer. Met de uitkomsten wil WeTransfer verder uitwerken hoe het bedrijf een eerlijke, inclusieve en duurzame samenleving ondersteunt. De organisatie zet ook de eerste stap in het verminderen van de ecologische voetafdruk door dit jaar klimaatneutraal te worden, en zich te committeren aan een verdere CO2-vermindering van 30% voor 2025. WeTransfer werkt hierin samen met Sustainalize en Climate Neutral Group.

Om andere bedrijven aan te moedigen ook deze weg in te slaan, biedt WeTransfer speciale advertentietarieven aan met 20% korting voor merken die een Certified B Corporation worden of al gecertificeerd zijn. Om de lancering en WeTransfers Nederlandse roots te vieren krijgt het geliefde Nederlandse merk en mede B Corp Tony’s Chocolonely een 24-uurs take-over op WeTransfer.com in Nederland.

Voor meer informatie over de duurzaamheidsplannen van WeTransfer kun je terecht op we.tl/pledgetotheplanet.