Wereldprimeur: BAM neemt ’s werelds eerste hybride sondeertruck in gebruik

Bron
BAM

Na de wereldprimeur van de elektrische wals in april 2020 heeft BAM Infra Nederland een nieuwe primeur: de eerste hybride sondeertruck ter wereld. Met de inzet van de hybride sondeerwagen besparen we zo’n 34.000 kilogram CO₂ per jaar. 

Nieuwe generatie sondeertruck

BAM Infra Nederland heeft de firma A.P. van den Berg, gespecialiseerd in hoogwaardige sondeerapparaten, gevraagd met een oplossing te komen om de nieuwe sondeertruck zo duurzaam mogelijk te maken. De oplossing is een hybride variant. De zware 4×4 vrachtwagen verplaatst zich over de weg met een schone dieselmotor die aan de hoogste emissie-eisen voldoet. Op locatie wordt hij elektrisch aangedreven om bodemonderzoek uit te voeren zonder uitstoot van schadelijke stoffen als CO₂ en stikstof. De nieuwe generatie sondeerwagen kan dankzij het accupakket circa negen uur werken. En de accu laadt op in circa vier tot zes uur. Ten opzichte van de oorspronkelijke sondeerwagen scheelt het ongeveer 50 liter brandstof per dag.

Sander den Blanken, directeur BAM Infraconsult: “We zijn er trots op dat we met deze gezamenlijke, innovatieve ontwikkeling een nieuwe impuls geven aan het emissieloos bouwen in Nederland. We willen hiermee onze strategische partners inspireren hierin mee te doen en onze opdrachtgevers verleiden de lat hoger te leggen wat betreft emissieloos bouwen en de waarde van duurzaamheid in tenders te verhogen. De urgentie is hoog en we zullen met elkaar moeten versnellen om de doelstellingen te bereiken.

Investeren in duurzaam materieel

Om de opwarming van de aarde tegen te gaan, moeten we duurzamer leven. Samen met opdrachtgevers en partners wil BAM Infra Nederland duurzaamheidsdoelstellingen realiseren door innovatieve oplossingen te bieden. Zo investeert zij in de verduurzaming van haar materieel, passend bij de Malieveldverklaring die BAM eind 2019 heeft getekend. Naast HVO brandstof voor al haar asfaltmaterieel en de elektrische wals heeft BAM Infra Nederland dus nu een nieuwkomer: de hybride sondeertruck. Een tweede truck volgt naar verwachting begin 2022. Ook kijkt het bedrijf naar bijvoorbeeld de toepassing van waterstof om op termijn emissieloze asfaltverwerkingsploegen te hebben rijden.

Share Button