Het Europees Parlement en de Raad hebben vanochtend een akkoord bereikt over de uitstootnormen voor zware vrachtwagens. Die zouden een derde minder moeten uitstoten tegen 2030.

Europa had eind vorig jaar al nieuwe uitstootdoelstellingen voor auto’s en bestelwagens bepaald. Maar op gelijkaardige ingrepen voor zware vrachtwagens was het nog wachten. De lidstaten bleven zich verzetten tegen de strengere normen die het Europees Parlement steunde.

In de vroege ochtend kwam het voorlopige akkoord uit de bus: nieuwe Europese vrachtwagens moeten in 2025 al 15 procent minder CO2 uitstoten dan vandaag. Tegen 2030 verdubbelt die uitstootbeperking tot 30 procent. De doelstellingen hebben betrekking op vier categorieën van trucks die samen goed zijn voor 70 procent van het vrachtverkeer op lange afstand. Ook bussen vallen onder de nieuwe normen.

Begin

Milieu-organisaties zijn blij met het voorstel, dat grote besparingen kan opleveren voor de transportbedrijven. Maar ze spreken ook van een ‘begin’, omdat de doelstellingen nog niet in overeenstemming zijn met het klimaatakkoord van Parijs.

“De nieuwe standaarden zijn schitterend nieuws voor vrachtwagenbedrijven en het milieu”, zegt Stef Cornelis van Transport & Environment. “Na twintig jaar zonder vooruitgang van betekenis, moeten vrachtwagenproducenten nu betaalbare, zuinige trucks gaan bouwen, wat een enorme besparing mogelijk maakt in de Europese transportsector. Maar dit is nog maar een begin, en de standaarden zullen veel ambitieuzer moeten worden als ze geëvalueerd worden in 2022.”

Verkoop

In het compromis sleepte het Europees Parlement ook een niet-bindend verkoopdoel uit de markt: producenten die meer dan 2 procent uitstootloze vrachtwagens verkopen, worden beloond met een minder strikte CO2-doelstelling.

“Met de eerste verkoopsdoelstelling voor uitstootloze trucks ter wereld stuurt de EU een sterk signaal naar de markt”, zegt Cornelis. “Tot nog toe hebben de Europese fabrikanten erg weinig gedaan voor de markt van elektrische vrachtwagens en waterstoftrucks. Ze hebben nu een unieke kans om de leiding te nemen in de race naar betaalbare en betrouwbare uitstootloze vrachtwagens. Maar ze haasten zich maar beter, of ze zullen net als de autobouwers achterop hinken op de Chinese en Californische producenten.”