Na de lancering van de Oxfam Novib Behind the Brands ranglijst in 2013 en de oproepen van honderdduizenden mensen hebben nu 9 van de 10 grootste voedingsmiddelenbedrijven ter wereld hun sociaal en milieubeleid verbeterd, zo stelt Oxfam Novib.

De eerste jaarlijkse update van de Behind the Brands ranglijst laat zien dat de koplopers van de ‘Top 10 ‘ hun beleid verbeterden op het gebied van land- en vrouwenrechten en de uitstoot van CO2. Toch scoren de ‘ Top 10 ‘ bedrijven als geheel nog lang niet voldoende, omdat de achterblijvers te weinig doen om hun beleid te verbeteren.

Nestlé, Unilever en Coca-Cola nemen opnieuw de top 3-plaatsen van de ranglijst in, PepsiCo moet de 4de plaats nu delen met Mondelez dat opschuift van plaats 6. De ranglijst wordt afgesloten door hekkensluiter General Mills, bekend van Haagen-Dazs en Yoplait dat zakte van de 9denaar de laatste plaats. De Behind the Brands ranglijst beoordeelt het beleid van de grootste voedingsmiddelenbedrijven op het gebied van vrouwen en arbeidsrechten, klimaat, land- en watergebruik, de behandeling van kleine boeren en transparantie.

De top drie bedrijven Nestlé ( 1 ), Unilever ( 2 ) en Coca-Cola ( 3 ) scoorden het hoogst met respectievelijk 10, 14 en 13 procent verbetering. Associated British Foods ( 9 ) en Kellogg’s ( 8 ) scoorden 8 en 6 procent verbetering. Danone en Mars, beide op plaats 6, en Mondelez en PepsiCo, beide op 4, verbeterden hun scores maar matig.

“Door de druk van consumenten en investeerders zijn de meeste Top-10 bedrijven in beweging gekomen en verbeteren zij nu hun beleid,” zo zegt algemeen directeur Oxfam Novib Farah Karimi. “Sommige bedrijven tonen leiderschap, maar anderen blijven duidelijk achter. De race naar de top voor deze bedrijven is nu echt van start gegaan, maar het moet nog veel beter. De sociale en milieukosten zijn nog steeds te hoog.”

De eerste publieksactie van de Behind the Brands-campagne in maart 2013 richtte zich op Nestlé, Mondelez en Mars, vanwege hun onvermogen om ervoor te zorgen dat de vrouwen die de cacao voor hun chocolade verbouwen fatsoenlijk behandeld worden. In dezelfde maand beloofden Nestlé, Mars en Mondolez concrete stappen om dit probleem aan te pakken. Zeven bedrijven onderschrijven nu de VN-Vrouwen Empowerment Principles, over de impact van bedrijfsvoering op de omstandigheden van vrouwen.

In oktober 2013 richtte de campagne zich op het beleid van Coca-Cola, PepsiCo en ABF om landroof in hun leveringsketen tegen te gaan. In november 2013 beloofde Coca-Cola haar beleid hierop drastisch te verbeteren en te herzien. ABF heeft ook nieuw beleid toegezegd waarmee een begin wordt gemaakt om de problemen aan te pakken en we zijn nog in gesprek met PepsiCo. Zes van de top 10 bedrijven ondersteunen verder nieuw beleid over het principe van ‘vooraf geïnformeerde en in vrijheid gegeven toestemming’, dat ervoor zorgt dat lokale gemeenschappen geraadpleegd worden voordat het land dat ze gebruiken verkocht wordt.

“Betere beleid van bedrijven op landrechten, helpt lokale gemeenschappen in landen zoals Cambodja en Brazilië na 10 jaar strijd om compensatie te kunnen krijgen voor het land dat hen ontnomen werd. Machtige bedrijven kunnen zo echt het verschil maken, waardoor jarenlange conflicten voor eens en altijd opgelost kunnen worden,” aldus Karimi.

Hieronder de nieuwe scores van de top-10 op Oxfam Novib Behind the Brands ranglijst, de ranglijst is ook hier online in te zien

rankings