Het onlangs verschenen boek van Cosmina Voinea, assistent-professor aan de Open Universiteit, biedt nieuwe empirische inzichten voor beleidsmakers en wetenschappers op het gebied van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO), Bedrijfsethiek, Organisatiewetenschappen en aanverwante disciplines.

Maatschappelijk verantwoord ondernemen in opkomende economieën: realiteit en illusie

In de afgelopen decennia hebben opkomende markten hun aandeel in het mondiale Bruto Binnenlands Prodcut vergroot en zijn zij een prominente en groeiende rol gaan spelen in het mondiale bedrijfsleven. Een periode van indrukwekkende groei werd in gang gezet door belangrijke wereldwijde vooruitgang, zoals economische liberalisering, bestuurlijke hervormingen en deregulering.

Nu overheden en beleidsmakers een wereldwijde concurrentie met de meer welvarende, ontwikkelde wereld toestaan, moedigt het vooruitzicht van miljoenen consumenten in ontwikkelingslanden niet alleen de lokale bevolking aan te ondernemen. Ook elders gevestigde multinationale ondernemingen zien kansen. De groeiende aanwezigheid van opkomende markten op het wereldtoneel is niet onopgemerkt gebleven; veel investeerders hebben fors geïnvesteerd in de hoop grote financiële voordelen te ontvangen. Binnen deze context worden opkomende markten met name geconfronteerd met uitdagingen op het gebied van duurzaamheid als gevolg van hun snelgroeiende tempo en onduidelijke of niet bestaande regelgeving op het gebied van duurzaamheid.

‘Corporate Social Responsibility in Emerging Economies: Reality and Illusion’ biedt een realistisch en kritisch overzicht van de stand van zaken met betrekking tot MVO in de context van opkomende economieën. Het is een toegankelijk en uitgebreid diagnostisch referentiepunt voor de academische wereld en voor beleidsmakers. Het onderwerp CSR is zeer zeker ook relevant en een uitdaging voor het bedrijfsleven.

Over de auteurs

Dr. Cosmina Lelia Voinea werkt als assistent professor Strategie en Duurzaam Management aan de Faculteit Management, Science & Technology van de Open Universiteit. Haar onderzoek richt zich op corporate markt- en niet-marktstrategieën van multinationals om in te spelen op de invloeden van verschillende actoren in de samenleving, waaronder stakeholders, instellingen, niet-gouvernementele organisaties (NGO’s), belangengroepen en de media. Ze richt zich ook op strategie en maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) in opkomende economieën.

Dr. Cosmin Fratostiteanu werkt als Associate Professor aan de Universiteit van Craiova Faculteit van Economie en Bedrijfskunde Craiova, Roemenië.

Bestel het boek online