Van Oord bestelt mega-schip om 20 MW offshore windmolens te installeren

Bron
Van Oord

Van Oord heeft een nieuw te bouwen offshore installatieschip besteld om zijn marktpositie in offshore wind verder te verstevigen. Het jack-up schip kan varen op methanol en zo met een kleinere CO2-footprint tot wel 20 MW windmolens op zee installeren. De investering past in de toenemende vraag wereldwijd naar offshore windparken. Het schip komt in 2024 op de markt.

Offshore wind levert een belangrijke bijdrage aan het behalen van klimaatdoelstellingen over de hele wereld. Sinds de eerste betrokkenheid bij de installatie van windparken in 2002, is Van Oord uitgegroeid tot koploper in deze industrie. In Nederland was Van Oord een van de eerste bedrijven (first time mover) die als offshore bedrijf heeft geïnvesteerd in Offshore Wind. Daardoor draagt Van Oord wezenlijk bij aan de transitie naar duurzame energie in Nederland. Het was betrokken bij onder meer Prinses Amaliawindpark, Windpark Eneco Luchterduinen, Gemini, Borssele III & IV, en komende jaren ook Hollandse Kust (noord). Ook buiten Europa is Van Oord actief, onder meer als EPCI-aannemer (engineering, procurement, construction en installation) van het Sofia Offshore Wind Farm dat moet verrijzen op de Doggersbank in het midden van de Noordzee.

Sinds 2002 heeft Van Oord bijgedragen aan de installatie van in totaal 14,5 GW aan geïnstalleerd vermogen offshore wind. Dat is 40% van de in totaal geïnstalleerde capaciteit van circa 35 GW eind 2020 aan wind op zee wereldwijd. In 2020 werkte Van Oord aan en voltooide offshore windprojecten die duurzame energie leveren aan meer dan 2,5 miljoen huishoudens. De vraag naar offshore windparken blijft groot. De Europese Unie heeft als doel om 300 GW offshore windcapaciteit te installeren in 2050 en wereldwijd gaat het naar verwachting om 2000 GW aan offshore windenergie. In Nederland is het doel om tot en met 2030 20 GW en in het decennium daarna nog eens 20 GW offshore windenergie te realiseren. Windturbines op zee worden ook in razend tempo groter. Ging het in 2002 om windmolens van 2 MW, tegenwoordig worden turbines van 14 MW geïnstalleerd. De rotorbladen zijn al ruim over de honderd meter en het vervoer en installatie vraagt om grotere schepen. Van Oord investeert in een nieuw schip om die nieuwe generatie windturbines van 20 MW te kunnen transporteren en installeren.

‘Deze investering bereidt ons voor op de schaalvergroting in de offshore windindustrie en stelt ons in staat onze leidende positie te behouden.’ — Pieter van Oord, CEO Van Oord

Van Oord heeft alles in huis om windenergie concurrerender te maken als energiebron. In de rol van EPC-contractor (Engineering, Procurement en Construction) verzorgt Van Oord het gehele proces van ontwerp tot bouw, tot oplevering. Daarnaast verzorgt het T&I-projecten (transport en installatie) en andere diensten, zoals scour protection en de installatie van verbindingskabels in het veld en de exportkabels naar de wal. Het nieuwe 175 meter lange offshore installatieschip wordt speciaal gebouwd voor het bouwen en installeren van fundaties en turbines van offshore windparken. Met een topklasse kraan – geleverd door het Nederlandse bedrijf Huisman – kan het meer dan 3.000 ton hijsen. Het schip heeft een geavanceerd jacking systeem. Vier gigantische poten van elk 126 meter lang maken het mogelijk om het schip te liften en zo te werken in wateren tot 70 meter diep. Deze investering maakt deel uit van een vlootinvesteringsprogramma van EUR 1 miljard voor de komende 5 jaar. In december 2020 bestelde Van Oord al een nieuw groene kabellegschip bij VARD in Noorwegen.

Van Oord zet zich in om de CO2-uitstoot te verminderen en in 2050 klimaatneutraal te zijn, in lijn met het Parijs-akkoord. Deze investering is een voorbeeld van de energietransitie binnen de onderneming. De scheeps-brandstoffen worden schoner en dankzij schonere motoren worden er minder emissies uitgestoten. Eerder bestelde Van Oord al drie LNG-aangedreven sleephopperzuigers, die in 2022 gereed komen. Het offshore installatieschip wordt gereed gemaakt voor de toekomstige brandstof methanol. Bij het varen op methanol vermindert dit de CO2-emissie van het schip met meer dan 78%. Daarnaast zal het schip worden uitgerust met een geavanceerde actieve emissiebeheersingstechnologie (Selective Catalytic Reduction) om de NOx-emissie tot een absoluut minimum te beperken. Een geïnstalleerd batterijpakket van 5.000 kWh kan de piekbelastingen opvangen en energie regenereren om het brandstofverbruik (en de bijbehorende emissies) nog verder te verminderen.

Het schip wordt gebouwd door de Yantai CIMC Raffles-scheepswerf in China, naar een ontwerp van Knud E Hansen. Componenten zoals de kraan van Huisman en andere technische systemen, worden door de diverse leveranciers aan de werf geleverd en op locatie geïntegreerd. Naar verwachting komt het schip in 2024 op de markt en het zal onder Nederlandse vlag in gebruik worden genomen. Tevens heeft Van Oord een optie genomen op een tweede schip.

‘Dankzij onze ervaringen met de installatieschepen Aeolus, MPI Resolution en MPI Adventure hebben wij het werken met jack-up installatieschepen goed in de vingers. Nu gaan we een stap verder, het nieuwe schip wordt het grootste in zijn soort. In vergelijking met de Aeolus heeft deze nieuwe versie 88% meer dekruimte en ruim 80% meer hefvermogen.’ – Arnoud Kuis, Managing Director Offshore Wind bij Van Oord

‘Om in 2050 CO2-neutraal te zijn, zoeken we naar nieuwe brandstoftechnologieën. We zien methanol als een van de alternatieven om te voldoen aan de doelstellingen van de industrie om de impact op het milieu te verminderen. Soortgelijke stappen zijn al gezet in ons investeringsprogramma met de bouw van drie LNG-aangedreven sleephopperzuigers en de bestelling van een nieuw groen kabellegschip.’ – Jaap de Jong, Director Ship Management bij Van Oord

Share Button