Univé zoekt ondernemers met een maatschappelijke missie die hun initiatieven willen laten groeien en hun sociale impact willen vergroten. De cooperatie wil deze impactondernemers verder helpen in hun missie en lanceerde vorig jaar het programma Samen voor Impact. Na de succesvolle start in 2024 kunnen ondernemers zich tot 14 maart inschrijven voor het 100-daagse traject, waarin ze samen met Univé werken aan de ontwikkeling van hun bedrijf.

Obstakels beperken succes impactondernemers

Ondernemers met een maatschappelijke missie, die zowel economische als sociale waarde creëren, spelen een cruciale rol in het oplossen van maatschappelijke vraagstukken waarmee Nederland te maken heeft. Sociale ondernemingen bieden oplossingen ten aanzien van de arbeidsmarkt, klimaatverandering en de energietransitie, en hebben vaak een breed bereik – van lokaal tot internationaal. Dit blijkt uit de Social Enterprise Monitor 2023-2024, waarin wordt aangegeven dat sociale ondernemingen in Nederland miljoenen omzetten en grotendeels op eigen kracht winst genereren. Desondanks ervaren ze nog tal van obstakels: van complexe overheidsinkoopbeleid tot een gebrek aan politieke steun en een geschikte rechtsvorm. Veel impactondernemers willen opschalen en hun succesvolle werkwijzen delen, maar stuiten vaak op barrières die hun groei beperken.

Expertise, coaching en netwerk voor deelnemers

Sinds dit jaar heeft Univé, in samenwerking met ondernemerscollectief NOA Collective, met Samen voor Impact een programma opgezet om deze impactondernemers te ondersteunen en verder te helpen in hun ontwikkeling. In dit 100 dagen durende traject biedt Univé ze toegang tot de hoeveelheid expertise en ervaring die het als maatschappelijk betrokken cooperatie zelf in huis heeft op onder meer het gebied van online marketing, PR, verzekeringsadvies, etc.

Ondernemers kunnen daarnaast ook rekenen op coaching door ervaren impactondernemers die bij het programma zijn aangesloten. En verder kunnen ze gebruik maken van het partner- en ledennetwerk waarover Univé beschikt. Bijvoorbeeld door concepten te valideren via het omvangrijke klantenpanel van de verzekeraar of het onder de aandacht brengen van producten en diensten via haar ledenplatform Voordeel van Samen.

Maatschappelijke verantwoordelijkheid

‘Als cooperatie zonder winstoogmerk voelt Univé al 230 jaar een nauwe betrokkenheid bij haar leden en hun leefomgeving. We zien het daarom als een maatschappelijke verantwoordelijkheid om bij te dragen aan sociale, economische en op verduurzaming gerichte projecten die onze samenleving helpen verbeteren,’ legt Manager Innovatie Tijs Markusse uit. ‘De motivatie, ideeën en bijdrage van wat wij noemen impactondernemers, zijn cruciaal voor het oplossen van de maatschappelijke vraagstukken waar we in Nederland mee te maken hebben. We hopen daarom met Samen voor Impact onze expertise en netwerken effectief ter beschikking te kunnen stellen om hun initiatieven en impact te helpen versnellen en groeien. En op onze is het voor ons waardevol om te kunnen leren van de innovatieve denk- en werkwijzen van een groep bevlogen ondernemers.’

Inschrijven voor Samen voor Impact

Ondernemers die willen deelnemen aan de tweede editie van Samen voor Impact kunnen zich aanmelden tot en met vrijdag 14 maart. Op 24 maart wordt bekend welke vier impactondernemers gaan deelnemen in het voorjaarsprogramma, dat start op 1 april en duurt tot 10 juli. Markusse hoopt dat het aankomende traject net zo’n succes wordt als het vorige, waaraan de startups Bikeflip, Ziemi en Feelee meededen.

Samenbrengen van ideeën en expertise

‘Tijdens de eerste honderd dagen is gebleken hoe waardevol het kan zijn wanneer verschillende ideeën en expertises samenkomen. En samen een nog grotere impact te kunnen realiseren,’ besluit Markusse. ‘Ik roep elke ondernemer die dat aanspreekt op zich voor Samen voor Impact aan te melden.’

Foto: Impactondernemer Paul Remie deed tijdens de eerste editie van Samen voor Impact veel klantkennis op om zijn concept Bikeflip, een circulair fietsabonnement voor kinderen, verder te brengen.