De drie winkelcentra worden gescand op de kansen die maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) te bieden heeft. MVO richt zich op het creëren van meerwaarde door bewust om te gaan met de wensen van klanten en werknemers (People) en rekening te houden met het milieu (Planet). Na de scan krijgt het winkelgebied een advies op maat en worden in samenspraak met de winkeliers de meest belangrijke projecten geselecteerd en uitgevoerd. Het winkelgebied met de meest aansprekende resultaten mag zich “Duurzaam winkelcentrum” noemen en wint de prijs van € 5.000, – .

Het project is uniek omdat
. er nog geen duurzame winkelcentra in Nederland zijn;
. de winkeliers veel invloed hebben op de keuze van projecten die uitgevoerd worden;
. vertegenwoordigers van het bedrijfsleven en een milieuorganisatie samen maatschappelijk verantwoord ondernemen stimuleren.

Uit onderzoek blijkt dat de markt voor duurzame producten groeit. Een kwart van de jonge
consumenten kiest voor producten die ecologisch, duurzaam of biologisch zijn. MVO biedt
bedrijven de mogelijkheid zich te profileren en een nieuwe markt aan te boren.