De arbeidsomstandigheden van rietkappers op suikerrietplantages zijn zo slecht dat velen na 15 jaar arbeidsongeschikt zijn. Gemiddeld worden per dag 70 arbeidsongevallen geregistreerd. Sommigen met dodelijke afloop. Soms zijn de omstandigheden van rietkappers zo slecht dat het Braziliaanse Ministerie van Arbeid spreekt van situaties analoog aan slavernij. In 2008 ‘bevrijdde’ het ministerie meer dan 2.500 mensen. Dit schrijft Repórter Brasil, een groep betrokken journalisten in Brazilië die in opdracht van Solidaridad en Cordaid onderzoek naar de negatieve gevolgen van suikerrietteelt deed.

Naast zorgen over arbeidsomstandigheden noemt het rapport negatieve milieueffecten. De expansie van suikerrietteelt in Brazilië bedreigt natuurgebieden en verdringt extensieve veeteelt, die daardoor opschuift richting het Amazonegebied.

Onder de titel: ‘Iedereen gebruikt alcohol in het verkeer’ lanceert Solidaridad vandaag haar campagne. Solidaridad wil daarmee aandacht vragen voor de sociale en milieuproblemen rond suikerethanol.

Tegelijk werkt Solidaridad samen met de Van der Sluijs Groep, de grootste onafhankelijke distributeur van benzine in de Benelux, aan het opzetten van een productieketen van veilig en duurzaam geproduceerde suikerethanol. Hiermee willen zij aantonen dat het mogelijk is om op een verantwoorde manier suikerethanol te produceren en leren hoe de sector als geheel kan verduurzamen.

ACHTERGROND

Premier Balkenende spreekt deze week in Brazilië met vertegenwoordigers van de ethanolsector. Nederland is na de VS de grootste afnemer van Braziliaanse suikerethanol. Een groot deel van de één miljard liter die de haven van Rotterdam jaarlijks bereikt, is voor de export. Nederland houdt zelf 160 miljoen liter. Om de CO2-uitstoot in het verkeer terug te dringen, verplicht de Nederlandse overheid oliemaatschappijen in 2009 4,25 % ethanol bij te mengen bij benzine.