Vandaag is de ‘longlist’ bekend gemaakt met boeken die verder gaan in de race voor de titel ‘Managementboek van het Jaar 2019’. Van de 53 boeken op deze longlist zijn 2 boeken te typeren als ‘MVO-boeken’: “Pioniers van de nieuwe welvaart” (Kees Klomp en Nadine Maarhuis) en “Issuedenken” (Mayke en Sybrig Van Keep).

Op dinsdag 26 maart 2019 zal de shortlist van 5 managementboeken bekend worden gemaakt.

Alle managementboeken die zijn verschenen in de periode van 1 januari 2018 tot 1 januari 2019 en zijn toegevoegd aan het assortiment van Managementboek.nl dingen mee voor de verkiezing van het Managementboek van het Jaar 2019, mits zij voldoen aan de volgende criteria:

De criteria voor selectie zijn:

  • de boeken moeten in de Nederlandse taal zijn verschenen;
  • boeken mogen niet her- of bijdrukken zijn. Ingrijpend gewijzigde herdrukken kunnen wel in aanmerking komen;
  • de auteurs moeten Nederlandstalig zijn;
  • verzamelbundels met artikelen of interviews die eerder in papieren of digitale media gepubliceerd werden, studieboeken, branche-specifieke boeken, kalenders en spellen zijn uitgesloten van mededinging

Pioniers van de nieuwe welvaart – Drijfveren en dilemma’s van ondernemers in de betekeniseconomie

Auteur(s): Kees Klomp en Nadine Maarhuis
Publicatie: juni 2018
Prijs: € 22,50

In “Pioniers van de nieuwe welvaart’ gaan Kees Klomp en Nadine Maarhuis dieper in op de betekeniseconomie, die alsmaar groeit. Ondernemers als Tony’s Chocolonely, Dopper en De Vegetarische Slager zijn succesvol bij een groot publiek en in alle hoeken van de samenleving is belangstelling voor ondernemers met een maatschappelijke missie.
Maar een financieel gezonde business runnen die tegelijk sociale en ecologische meerwaarde creëert is niet altijd gemakkelijk. Welke dilemma’s ervaren de pioniers van de nieuwe welvaart bij het bouwen van hun missiegedreven bedrijven? En hoe tackelen ze die?

In dit boek vertellen impactondernemers openhartig over hun pieken en dalen en delen ze de lessen uit hun praktijk. Parallel daaraan schetsen Klomp en Maarhuis de essentiële elementen van de betekeniseconomie. Dit boek is daarom verplichte kost voor beginnende én groeiende pioniers – maar ook voor leiders in gevestigde bedrijven die de omslag naar maatschappelijke impact willen maken.

Issuedenken – Echte bazen maken impact

Auteur(s): Mayke van Keep en Sybrig van Keep
Publicatie: februari 2018
Prijs: € 22,50

Voor alle organisaties die hun reputatie willen verstevigen, innovaties willen stimuleren en hun maatschappelijke zichtbaarheid en sympathie willen vergroten.

Issues zijn onderwerpen die beroeren, verbinden en om actie vragen. Van plofkip tot plasticsoep, van TTIP tot de Zwarte Piet-discussie; iedere geëngageerde burger heeft er wel een mening over. Veel organisaties zien maatschappelijke issues als iets om te negeren of om uit noodzaak op te reageren. Maar de ogen sluiten voor wat er in de maatschappij leeft, is zo ongeveer de snelste route richting reputatieschade. Issues kunnen beter als kans worden gezien om organisaties maatschappelijk te positioneren. Met een goed uitgevoerd issuebeleid kunnen de juiste strategische afwegingen worden gemaakt, waardoor organisaties zichzelf sterker kunnen positioneren en beter voorbereiden op de toekomst.