Thuiswinkel.org wil om de tafel met producenten om te leveren in e-commerceverpakkingen

In februari dit jaar lanceerde Thuiswinkel.org namens de sector de nieuwe doelstellingen op het gebied van duurzame verpakkingen. Een van die doelstellingen betreft het weglaten van de e-commerceverpakking. Thuiswinkel.org wil nu rond de tafel zitten met de producenten om te onderzoeken of zij hun zendingen niet kunnen leveren in specifieke e-commerceverpakkingen.

E-commerceproducten worden niet zomaar verpakt. Er zijn talloze redenen waarom webwinkels verpakken, waarbij bescherming van het product natuurlijk het belangrijkste is. Andere redenen kunnen zijn: het kunnen toevoegen van het verzendlabel, consolidatie van bestellingen, bescherming tegen diefstal, privacy van de consument, stapelbaarheid, klantverwachting, bieden van een retourmogelijkheid of marketing. Al zou marketing nooit de enige reden moeten zijn om te verpakken.

Minder extra verpakking

Webwinkels werken momenteel al hard om de hoeveelheid verpakkingen te reduceren. Onlangs kondigde bol.com aan 3,5 miljoen artikelen zonder extra omdoos te verzenden. Een mooie ontwikkeling, waarbij er wel goed bekeken moet worden voor welke producten dit mogelijk is. Goed testen of producten niet beschadigen is belangrijk, omdat de milieu-impact van een kapot product veel groter is dan die van een extra verpakking.

Momenteel worden producten door de meeste producenten verpakt voor het winkelschap, waardoor deze verpakkingen niet geschikt zijn voor de e-commercedistributie. Het aantal beschadigingen neemt daardoor toe zodra een omverpakking wordt weggelaten. Het zou veel winst opleveren wanneer producenten producten in een doos verpakken die sterk genoeg is voor het e-commercekanaal. Hierdoor is het niet nodig om een extra doos toe te voegen. Dit levert zowel milieuwinst op als een besparing in het fulfilmentproces.

Sterkere e-commerceverpakkingen

Aangezien het marktaandeel van de e-commercebranche jaarlijks toeneemt en er steeds meer integratie plaatsvindt tussen online en offline, wordt de rol van een goede e-commerceverpakking vanuit de leverancier steeds belangrijker. Thuiswinkel.org zal daarom de komende maanden samen met haar leden onderzoeken in hoeverre het mogelijk is om hiervoor samen te werken met leveranciers. Mogelijk zal dit leiden tot collectieve afspraken voor betere verpakkingen, waarmee het aandeel van verpakkingsmateriaal aanzienlijk kan worden verlaagd.

Share Button