De veranderingen zullen vooral te zien zijn bij Super de Boer. ‘We kiezen voor Super de Boer, omdat die qua positionering in de markt de beste is voor een uitbreiding van het assortiment duurzame producten. Vers, kwaliteit en verantwoord, daar staat Super de Boer voor. Verantwoord in de breedste zin van het woord. We leggen ook nadruk op gezondheid, bijvoorbeeld door de aandacht te vestigen op de gevaren van overgewicht.’

De uitbreiding is niet zomaar een vergroting van het aantal biologische en andere nicheproducten. Laurus streeft naar een verduurzaming van het doorsnee productassortiment voor de gemiddelde klant. Dus Chiquita-bananen en verantwoorde koffie gecertificeerd door de Rainforest Alliance en duurzaam geteelde groente en fruit van de Greenery. Voor dat laatste heeft Laurus samen met de Greenery het project ‘Telen voor de toekomst’ opgezet. Zes groepen van tien telers gaan aan de slag met het verduurzamen van de productie van aardbeien, appels, peren, prei en spruiten. Dat betekent dat er in principe niet gewerkt wordt met bestrijdingsmiddelen, tenzij het echt niet anders kan.

Kremer: ‘Nu is het al zo dat al onze huismerken geen producten bevatten die genetisch gemodificeerd zijn. En we hebben al een uitgebreid aanbod van biologische producten bij Super de Boer onder het merk “Echt Heerlijk”. Dat willen we de komende tijd beter gaan “branden”. Ook voor vlees en vis komt een geïntegreerd mvo-beleid.’

Laurus zet met deze veranderingen hoog in, maar hoeft het niet helemaal alleen te doen. De Stichting Natuur en Milieu (SNM) en ontwikkelingsorganisatie Novib ondersteunen het project. Novib met zijn kennis, ervaring en vertegenwoordigers in ontwikkelingslanden waar Laurus grondstoffen en andere producten vandaan haalt. SNM brengt kennis in via het zogenoemde ‘economy light’-programma. Dat is er opgericht een strategie uit te werken die gericht is op duurzaam gebruik en productie van en grondstoffen. Vier bedrijven gingen Laurus al voor in een vergelijkbare samenwerking: De Hoeve (varkensbedrijven), Unidek , Intratuin en de Gasunie.

De samenwerking met Novib en SNM geldt voor een jaar. ‘Maar’, zo benadrukt Kremer, ‘met de intentie om te verlengen. Ons uitgangspunt voor de verduurzaming van het productassortiment is “we doen wat we kunnen”. We willen het beste bieden voor mens en milieu. Wij denken dat dat het beste kan met de vierhonderd Super de Boer winkels, omdat daar vele vooruitstrevende franchisenemers te vinden zijn.’

De eerste grote duurzame operatie die deze week van start is gegaan is de vervanging van de verpakkingen. Bleekselderij, navelsinaasappelen, venkel, broccoli en nog veel meer is vanaf maandag verpakt in biologische folie.

Het grote voorbeeld is de Amerikaanse supermarktketen Whole Foods. Dit supermarktconcern is de grootste in de wereld met een biologische en natuurlijk productassortiment en draait al 25 jaar met groot succes in de VS en in het VK. Kremer: ‘De VS lopen altijd tien jaar voor op Europa als het gaat om ontwikkelingen bij de supermarkten. De Amerikaanse consument is vooruitstrevend, zeker als het gaat om kwaliteit en gezondheid. In Nederland zien we nu ook bij onderzoeksbureaus die de detailhandeltrends onderzoeken veel meer belangstelling voor duurzame en eerlijke producten. Wij zouden er bij Laurus absoluut niet aan beginnen als er geen “business case” zou zijn. Ik ben er heilig van overtuigd dat het geld gaat opleveren. Die zakelijke aanpak moet er ook voor zorgen dat het hele mvo-beleid zich zal verankeren in het hele concern. We zijn ons ervan bewust dat we met dit nieuwe project een extra belasting leggen op een organisatie die toch al met heel veel nieuwe dingen bezig is. Maar ik denk dat we als we toch bezig zijn, deze verandering net zo goed in een keer ook kunnen meenemen. Een duurzame kwaliteitssupermarkt heeft absoluut de toekomst.’

FREUKE DIEPENBROCK EN MARLEEN JANSSEN GROESBEEK