Shirley Schijvens is de 5e generatie van het familiebedrijf Schijvens Corporate Fashion in Hilvarenbeek. Haar ambitie is om eind 2022 volledig circulair te produceren. Ze is dan ook al een aantal jaren bezig met het duurzaam ontwikkelen van Schijvens. Medewerkers, ketenpartners en klanten; ze doen het samen. Dit is zelfs een beetje ‘verslavend’ voor haar. Wat deze manier van werken haar oplevert en kost, zet ze in de podcastaflevering 3 van ‘Elise in MVO-land’ helder uiteen.

Niet wegkijken, maar aanpakken

In 2005 namen Shirley en haar broer het bedrijf van haar vader over. Met het sluiten van de Nederlandse productielocatie ging Schijvens de grens over. Daar kwamen ze hele andere werkomstandigheden tegen. In eerste instantie waren Shirley en haar team vooral daarmee bezig. Na het kijken van de film van Al Gore ‘The inconvenient truth’ (2015) daalde het besef in dat ze ook vervuilend bezig waren. Daar kon en wilde Shirley niet van wegkijken. Met het team hebben ze onderzocht wat ze anders en beter konden doen. Zo kwamen ze uit op circulair ondernemen. In 2017 presenteerden ze volledig circulaire garens.

Ook als klein bedrijf kun je het verschil maken.’ – Shirley

Kosten & baten

Shirley geeft in de podcast aan dat duurzame en circulaire ontwikkeling haar veel tijd, energie en geld kost. Maar het weegt niet op tegen wat ze ervoor terug krijgt. Op de eerste plaats; intrinsieke motivatie. Iedere dag stapt ze haar bed uit met het idee dat ze mensen blij gaat maken. Omdat er iets goeds gaat gebeuren met hun oude textiel. Omdat ze haar kennis deelt met mensen die daar behoefte aan hebben. Omdat ze zichzelf ontwikkelt op een nieuw vakgebied. Omdat mensen tegen wie ze opkijkt de inspanningen van haar bedrijf opmerken.

Samen goed groeien

Trots is Shirley op de multi-culturele ‘familie’ van Schijvens. In het begin was het onwennig voor bijvoorbeeld Pakistaanse en Indiase producenten om samen te werken en kennis uit te wisselen. Inmiddels is de omgang hartelijk. Iedereen van de familie is ervan overtuigd dat ze samen beter kunnen groeien. Naast hard werken en onderlinge uitwisseling van kennis en kunde, delen ze ook lief & leed met elkaar. En, succesvol zijn ze. Steeds meer grote bedrijven, zoals Praxis, Kruidvat, Hutten, Ricoh en Albert Heijn weten Schijvens te vinden!

We zijn geen concurrenten van elkaar. Als we het goed doen met elkaar, dan groeien we allemaal goed.’ – Shirley

Schijvens Corporate Fashion bij ‘Elise in MVO-land’

MVO, duurzaamheid, circulair of nieuwe economie; menig ondernemer raakt verstrikt in dit doolhof. In de podcast ‘Elise in MVO-land’ onderzoekt Elise Vonk hoe je er succesvol uit komt. Hier beluister je het hele gesprek met Shirley van Schijvens Corporate Fashion.

Beluister de podcast: