Shell mag niet net doen alsof CO2-compensatie de klimaatschade van een autorit teniet doet. Dat oordeelt de Reclame Code Commissie (RCC) in reactie op een klacht van universitair docent Clemens Kaupa (VU), Greenpeace Nederland en Reclame Fossielvrij. “Dit is een uitspraak tegen de hele praktijk om CO2 te compenseren”, aldus Kaupa. Vorig jaar haalde de RCC al een streep door de term “CO2-neutraal” in dezelfde campagne van Shell.

CO2-compensatie is net als CO2-neutraal een absolute milieuclaim, oordeelt de RCC. Maar Shell kan op geen enkele manier aantonen dat CO2-compensatie door bossen te beschermen of bomen te planten de klimaatschade van benzine teniet doet. Shell heeft twee weken om beroep aan te tekenen.

Grote consequenties

“Deze uitspraak heeft grote consequenties voor alle bedrijven die CO2-compensatie aanbieden, zoals luchtvaartbedrijven en de zuivelindustrie”, aldus Kaupa. Hij is niet verrast dat hij won: “De RCC oordeelde vorig jaar na onze klacht dat de term ‘CO2-neutraal’ misleidend is. Daarna verving Shell de term ‘CO2-neutraal’ door ‘CO2-compensatie’. Ze dachten dat daarmee het probleem was opgelost. Maar deze nieuwe beslissing bevestigt dat het niet uitmaakt welk woord ze gebruiken. Zolang ze niet kunnen bewijzen dat het echt werkt wat ze beloven, is elk woord misleidend. Shell en andere bedrijven kunnen maar beter stoppen met de schijnoplossing van CO2-compensatie.”

CO2-gecompenseerd gas

“De ene na de andere reclamecampagne van Shell wordt misleidend bevonden door de RCC”, aldus Femke Sleegers van Reclame Fossielvrij. “Het is wachten op de eerste klacht over Shells nieuwste campagne ‘Shell Energy’, waarin de grote vervuiler huishoudens ‘CO2-gecompenseerd gas’ aanbiedt. We kunnen wel klachten blijven indienen, maar enige echte oplossing is om alle fossiele reclame te verbieden.”

“Hoe vaak moet de Reclame Code Commissie vervuilende bedrijven nog op het matje roepen omdat ze zich groener voordoen en consumenten misleiden? Het is tijd om dit probleem bij de wortel aan te pakken. Europa kan dit soort advertenties van fossiele bedrijven verbieden, net als dat voor de tabaksindustrie al lang niet meer mag. Al meer dan 250.000 mensen tekenden voor zo’n verbod op fossiele reclame”, zegt Faiza Oulahsen, hoofd klimaat en energie bij Greenpeace Nederland.

CO2-compensatie in de reisbranche

CO2-compensatie wordt ook vaak aangeboden bij vliegreizen. Fossielvrij NL stapt naar de rechter om te voorkomen dat KLM nog langer met dit soort duurzaamheidsclaims reclame maakt. SunWeb besloot onlangs zelf om helemaal te stoppen met CO2-compensatieprogramma’s. SunWeb schrijft: “Compensatie verandert niets aan de CO2-uitstoot van de vakanties die we aanbieden of de bredere toeristenindustrie. Daarom hebben we besloten te stoppen met het compenseren van vakanties en in plaats daarvan te investeren in de verduurzaming van ons eigen product.”