Het jonge bedrijf wil het voorbeeld zijn van een ‘duurzame kapitalist’. Zoals andere duurzame bedrijven zet Innocent Drinks, fabrikant van vruchtensappen en smoothies, in op een balans tussen ‘people’, ‘planet’ en ‘profit’. ‘We willen graag werken op het vlak waar die drie zaken elkaar raken en daarmee laten zien dat kapitalisme en duurzaamheid elkaar niet bijten’, stelt duurzaamheidsmanager Jessica Sansom.

Het Amsterdamse bedrijf legt uit dat die duurzame keuze niet altijd even gemakkelijk te maken is. Bovendien kan een oplossing die eerst nog duurzaam leek, na verloop van tijd toch niet de beste oplossing blijken te zijn.

Dat duurzaamheid de consument geld kost, bestrijdt ze. Toch zijn de drankjes van Innocent gemiddeld genomen een paar dubbeltjes duurder dan de sappen van de concurrenten. Volgens Sansom ligt dat niet aan de duurzame koers. De duurzame oplossingen die Innocent zoekt, zouden de producten uiteindelijk zelfs goedkoper moeten maken. ‘De kostprijs ligt hoger omdat we betere ingrediënten gebruiken, die duurder zijn. Wij kiezen bijvoorbeeld voor Alfonso mango’s omdat die een bijzondere smaak geven aan de drankjes. Ik denk echter dat onze producten uiteindelijk juist goedkoper worden doordat we kiezen voor duurzame oplossingen.’

Sansom legt uit dat er momenteel speciaal wordt gekeken naar het CO2-gebruik van het foodbedrijf. ‘Dat doen we samen met onze toeleveranciers. Bij het maken van onze kartonnen verpakking ontstaat afval: karton en resten van onze dranken bijvoorbeeld. Onze leverancier probeert dat afval nu te verwerken met een machine die na dat proces stroom teruglevert. Die stroom wordt vervolgens weer gebruikt in het productieproces. Op deze manier zorg je voor minder CO2-uitstoot en levert het je uiteindelijk energie op.’

Recentelijk is Innocent overgestapt op nieuwe flesjes, die volledig gerecycled kunnen worden en gemaakt zijn van plastic dat al eens eerder is gebruikt. De verpakking zorgt voor 55% minder CO2-uitstoot. Eerder gebruikte Innocent het gerecyclede product al voor een gedeelte in de flesjes. ‘Het was moeilijk om tot 100% te komen. Het lastige is bijvoorbeeld om vanuit de verschillende kleuren plastics tot een doorzichtig gerecycled product te komen. Bovendien moet het product volledig veilig zijn om dranken in te verpakken. Maar ondanks het feit dat het product nu beter wordt schoongemaakt, is er in totaal minder energie nodig om het te maken.’

Sansom probeert ook verder te kijken naar de consequenties van de keuzes die Innocent maakt. Ze laat een flesje zien dat van maïs gemaakt is en anderhalf jaar geleden werd geïntroduceerd. ‘Sinds de introductie is er veel veranderd. Er wordt nu een fors beroep op biologische producten gedaan, onder andere om te dienen als alternatieve brandstof. Hierdoor steeg de prijs van maïs enorm, waardoor ook de voedselprijzen zijn gestegen. Daardoor is de discussie ontstaan of zo’n flesje van maïs nu wel een echt duurzaam alternatief is. De conclusie was dat het dat toch niet was vanwege deze consequenties en uiteindelijk hebben we deze verpakking dus weer opgegeven.’

Soms krijgt Sansom niet gedaan wat ze eigenlijk zou willen. Bijvoorbeeld bij de kartonnen pakken waarin de drankjes worden aangeboden. Die zijn gemaakt van papier met een dun laagje plastic. Er zijn bepaalde filters nodig om het plastic te kunnen scheiden van het papier om het papier geschikt te kunnen maken voor hergebruik. ‘Vanwege de gestegen energiekosten en de stagnerende markt voor gerecycled papier gaan er echter veel recyclingfabrieken failliet. Het is dus te begrijpen dat deze bedrijven niet snel bereid zullen zijn om de investeringen te doen voor die filters.’

Toch heeft Sansom daar iets op gevonden. ‘De bedrijven zullen wel bereid zijn tot die investering wanneer de vraag naar dat gerecycled papier stijgt. Wij kopen daarom zelf dat papier terug en hopen dat dit de aanschaf van de filters op den duur rendabel maakt.’