Royal Koopmans is met duurzaamheidsinitiatief Nedertarwe, bekroond met de Innovatieprijs 2023 door het Nederlands Bakkerij Centrum (NBC). Deze erkenning omvat de Innovatiestoel 2023 en een stimulerend innovatiebudget van €2.000,-. Dankzij de meeste publieksstemmen op het innovatieplatform kopbovenhetgraanveld.nl en onder beoordeling van een onafhankelijke jury, kwam het duurzaam geteelde graan van Nederlandse bodem, Nedertarwe, als grote winnaar uit de bus.

Een solide en onderscheidend Initiatief

De jury prees Nedertarwe om zijn solide aanpak gericht op schaalvergroting. Het biedt boeren de kans om te investeren in duurzaamheidsmaatregelen die aansluiten bij hun behoeften, terwijl bakkers unieke producten kunnen leveren die inspelen op de groeiende vraag naar lokale producten.

Bauke Wierda, Sourcing Manager bij Royal Koopmans, uitte zijn enthousiasme over de erkenning: “Dit voelt fantastisch, wij zijn ervan overtuigd dat verduurzamen nodig en mogelijk is, samen met de Nedertarwe boeren en bakkers. Dat anderen dat zien en waarderen is de bevestiging dat we op de goede weg zitten.”

Feestelijke uitreiking met een belangrijk toekomstperspectief

Frank Janssen van het NBC reisde naar Leeuwarden om de prijs ceremonieel te overhandigen aan Royal Koopmans. Naast het innovatiebudget ontving de winnaar ook de Innovatiestoel 2023, waarop alle koplopers hun verhaal hebben verteld. “Deze uitreiking in Leeuwarden is een mijlpaal voor de bakkerijketen. We zetten duurzame innovatie op de kaart en hopen dit met de Innovatieprijs verder te stimuleren,” aldus Frank Janssen.

Voortdurend streven naar groei en duurzaamheid

Dirk Lodewijk, CEO van Royal Koopmans, benadrukte het voortdurende streven naar groei en duurzaamheid met Nedertarwe: “We gaan door met de uitrol van Nedertarwe als merk en Nederlandse duurzame tarwe als volume. Dit om de beschikbaarheid te kunnen garanderen en ook nieuwe segmenten naast de bakkerij te kunnen bedienen zoals b.v. pasta. Wij willen samen met onze partners vooruit blijven lopen om het totale volume Nederlandse tarwe steeds verder te verhogen en de verduurzamen.”Bas Dolman, Commercial Director, richtte zich tot de gewaardeerde klanten van Royal Koopmans om het succes van Nedertarwe te vieren: “Deze innovatie belichaamt niet alleen onze toewijding aan kwaliteit, maar versterkt ook de band tussen Koopmans en de bakkers. Samen streven we naar een duurzamere wereld.”

De kracht van duurzame Nedertarwe

Wat maakt Nedertarwe zo bijzonder? Het graan komt van Nederlandse bodem en wordt door gecertificeerde en vooruitstrevende boeren met veel aandacht volgens strikte richtlijnen duurzaam geteeld. Met Nedertarwe bedienen we een groeiende groep consumenten die kiest voor merken en producten waarin een transparante en duurzame keten van voedsel zichtbaar en tastbaar wordt. Praktisch gezien is Nedertarwe ook een bijzonder product. Nederlandse tarwe werd lang verondersteld van mindere kwaliteit te zijn dan tarwe uit het buitenland. Na jarenlange ontwikkeling is het gelukt om met vakmanschap en passie graan uit Nederland op topniveau te brengen. Het is zo ontwikkeld dat elke bakker met Nedertarwe het lekkerste en meest duurzame brood kan bakken.