StoreShippers, een Amsterdamse start-up die emissie vrije ship-from-store logistiek voor retail biedt, heeft een whitepaper gepubliceerd met een reeks inzichtelijke informatie op het gebied van duurzaamheid in de supply chain van e-commerce. De whitepaper is gebaseerd op eigen onderzoek van het bedrijf en heeft tot doel inzicht te geven in de impact van e-commerce logistiek op het milieu. Bovendien wordt in deze whitepaper de “Ship-From-Store Carbon Emission Calculator” gepresenteerd. Met de whitepaper en de bijbehorende ship-from-store CO2-calculator, wil StoreShippers belanghebbenden informeren over de voordelen van het leveren van online orders vanuit de fysieke winkel.

Wereldwijd groeit e-commerce snel en er is geen indicatie dat deze groei afneemt. De consument blijft massaal online producten kopen. Hierdoor zijn bestelauto’s een vast onderdeel van het straatbeeld geworden. Bestelwagens rijden af en aan naar de huizen van consumenten, terwijl vliegtuigen en vrachtwagens de distributiecentra bevoorraden. Deze transportbewegingen veroorzaken complexe uitdagingen in en voor steden en gaan gepaard met hoge CO2-uitstoot, zowel binnen als buiten steden. Om aan de groeiende vraag naar online producten te blijven voldoen zonder het milieu te belasten, moeten e-commerce-leveringen duurzamer en efficiënter worden. StoreShippers gelooft dat ship-from-store de toekomst is voor wereldwijde online retail.

De belangrijkste bevindingen van het onderzoek zijn:

  • Ship-from-store vermindert CO2-uitstoot omdat producten alleen de laatste mijl afleggen in de vorm van een pakket, het maakt het mogelijk – vanwege de korte afstand tot de consument – om efficiëntere en milieuvriendelijkere vervoerswijzen te gebruiken en het betrekt producten dichter bij de consument. Dit maakt het een snel en duurzaam alternatief voor traditionele e-commerce logistiek.
  • De voordelen van ship-from-store hebben een positief milieueffect op elk onderdeel – intercontinentaal, continentaal, nationaal en lokaal – van de supply chain.
  • Retailers die een Ship-from-store uitvoeringsstrategie hebben geïmplementeerd, profiteren van hogere verkopen, snellere leveringen, geoptimaliseerde voorraadvoorspelling, hogere marges en lagere kosten.
  • Ship-from-store biedt fysieke retailers een concurrentievoordeel ten opzichte van pure online retailers wat betreft leveringssnelheid en duurzaamheid.
  • Hoewel er binnen de logistieke sector veel ontwikkelingen plaatsvinden om deze te verduurzamen, hebben veel initiatieven vooral betrekking op de supply chain zoals we die traditioneel gezien kennen. Er wordt weinig initiatief getoond om de supply chain als geheel te veranderen, om de CO2-uitstoot per pakket structureel te verminderen.
  • Veel bedrijven willen hun milieuprestaties laten zien, maar er is een gebrek aan openheid en uniformiteit over de meetmethode die ze gebruiken.
  • De besparingen op koolstofemissies voor een gemiddeld pakket bij verzending vanuit de winkel in plaats van verzonden vanuit een magazijn in China of de VS, kunnen een verbazingwekkende hoeveelheid van 18 kg CO2 bereiken.

Pieter-Paul van den Hoven, mede-oprichter van StoreShippers: “Het is duidelijk dat het op voorraad houden van producten dicht bij de consument en het beleveren van online orders vanuit lokale winkels en stedelijke depots de enige manier is om aan de groeiende vraag van consumenten naar een snellere en duurzamere levering van online bestellingen te voldoen, en waarschijnlijk de beste manier voor retailers om te concurreren met Amazon

De whitepaper beschrijft duurzaamheid in de supply chain van e-commerce, bestaande metingen van CO2-uitstoot, de manier waarop StoreShippers de “Ship-From-Store Carbon Emission Calculator” heeft ontworpen en de belangrijkste dimensies hiervan.

Klik hier om de Carbon Emission Calculator te bekijken