“Minder vlees en meer plantaardig gaan eten is een heel goed idee”, aldus Remko Hol, oprichter van Olijck Foods. Beter voor het klimaat of beter voor de gezondheid zijn veel gehoorde argumenten voor deze transitie. “Helemaal waar maar zoals bij iedere transitie, zal dit geleidelijk verlopen”, volgens Remko Hol. Olijck Foods heeft de ambitie om deze eiwittransitie te faciliteren. Hiervoor werken wij met drie labels waarbij alles draait om smaak en verwondering.

Mensen zullen altijd vlees blijven eten maar als je het consumeert, doe het dan bewust en eet vlees van verantwoord gehouden dieren. Het merk Charcuterie biedt dan ook gedroogde worsten, ambachtelijk bereid, zonder kunstmatige E-nummers en gemaakt met verantwoord gehouden dieren. Het interessante qua smaakbeleving is ook dat we de worsten marineren met een bepaalde drank. Zo hebben we bijvoorbeeld een fantastisch smakende worst gemaakt met Affligem bier.

Het tweede label waarmee we werken zijn de Meat-You-Halfway producten. Burgers, gehakt, (rook)worsten, hotdogs en nog veel meer varianten waarbij we de belofte doen dat deze maar maximaal 50% vlees bevatten, vaak nog minder. Het restant heeft een plantaardige basis waarbij we vaak vertrekken vanuit een basis van champignons, bonen en zeewier. “De Meat-You-Halfway producten zijn eigenlijk echte vleesvervanger”, volgens Remko, “hierbij wordt namelijk echt een deel vlees vervangen voor groente. Het probleem met de huidige generatie vleesvervangers (100% plantaardig) is dat ze verkeerd gepositioneerd zijn. Vegetariërs en veganisten zijn niet op zoek naar vleesvervangers want zij willen niks met vlees te maken hebben. Aan de andere kant van het spectrum zitten carnivoren en flexitariers, vooral de laatste groep staat wel open voor vleesvervangers maar door de verkeerde positionering gaat het vaak nog mis. De flexitarier vergelijkt deze producten namelijk 1 op 1 met vleesproducten en die toetsing kunnen vleesvervangers nog niet doorstaan. De smaakverschillen tussen dierlijke eiwitten/vet versus plantaardige eiwitten is te groot, vanuit een verkeerd startpunt een vleesvervanger gaan proeven, kan dus eigenlijk alleen maar op een teleurstelling uitlopen.

Bij ons laatste merk Sea Veggies, producten waarbij alles draait om zeewier, spreken we dus ook nooit over vleesvervangers maar gebruiken wij de term van een vleesopvolger. Deze producten voegen echt nieuwe smaken toe en hebben niks met vleesvervangers te maken. Onze Sea Veggies zijn 100% plantaardig, bijna allemaal vegan en in grote variatie namelijk burgers, balletjes, bitterballen, kroketten en nog veel meer. Het mooie van zeewier is dat het vol met eiwitten, vezels, mineralen en eiwitten zit. Ook in termen van smaak is zeewier echt veelbelovend. In Nederland alleen zijn al 350 verschillende typen zeewier (wereldwijd 15.000) met allemaal hun eigen smaken. Je begrijpt dat onze productontwikkelaars een enorme bron van smaken tot hun beschikking hebben om de mensen echt te verwonderen. Als laatste is zeewier ook nog een beter voor het klimaat, gebruikt geen landbouwgrond, zoutwater ipv zoetwater en vangt CO2 op. Kortom dubbel zo goed voor de eiwittransitie.