Rabobank CE Challenge: kansen creëren in de circulaire economie

Bron
Rabobank

Negen grootzakelijke Rabobank-klanten uit de sectoren food & agri en automotive zijn vanaf 3 juli 2014 een jaar lang de Circular Economy Challenge aangegaan. Het doel is ideeën uit de circulaire economie te gebruiken om nieuwe zakelijke kansen te creëren. De Rabobank ziet circulair ondernemen als hét zakelijk concept van de toekomst en geeft met dit programma concreet invulling hieraan. De Rabobank stelt hiervoor kennis, netwerk en middelen ter beschikking.

‘De CE Challenge moet de deelnemende bedrijven inzicht bieden waar hun kansen en knelpunten liggen in de circulaire economie’, zegt Eric Saris, directeur Rabobank Corporate Clients. ‘Voor de bedrijven geldt dat een goed circulair plan ervoor kan zorgen dat zij minder grondstoffen verbruiken, minder afval produceren en door hergebruik kosteneffectiever werken. De Rabobank gelooft dat duurzaam gezonde bedrijven de toekomst hebben. Een bank die meer van deze bedrijven in haar portfolio heeft, heeft daardoor in de regel een gezonde kredietportefeuille. Door bedrijven te helpen duurzaam te werken, helpen we dus indirect ook onszelf.’

Concreet plan

De CE Challenge bestaat uit vijf collectieve workshops en minimaal één individueel bedrijfsbezoek. Daarnaast draagt een reeks hulpmiddelen eraan bij dat de deelnemers inzicht krijgen in bijvoorbeeld de materiaalstromen in hun regio, de potentiële impact van de ontwikkelde circulaire business-modellen en de vertaling hiervan in een product of dienst. ‘De ambitie is dat elk deelnemend bedrijf aan het einde van het programma een business case heeft opgesteld op het gebied van de circulaire economie’, aldus Saris. ‘Die business case wordt getest en vertaald naar een nieuw circulair product of service. Aan het einde van de CE Challenge worden de plannen gewogen tijdens de ‘Dragon’s Den’, waarin de deelnemers voor een jury hun circulaire business case presenteren.’

Voorlopers

‘Het is belangrijk dat we de kansen van de circulaire economie benutten’, vindt Bas Rüter, directeur Duurzaamheid bij Rabobank Nederland. ‘Wij zijn een voorloper onder de financiële dienstverleners door op deze schaal met onze klanten concreet aan de slag te gaan op het gebied van de circulaire economie. Het is belangrijk dat we daadkrachtig zijn als het gaat om duurzaamheid. Daar getuigt de CE Challenge van.’ Het programma is tot stand gekomen met medewerking van andere voorlopers: De Lage Landen, Circle Economy, MVO Nederland en Royal HaskoningDHV. Deze partners hebben een actieve rol in de begeleiding van de bedrijven in hun transitie naar een circulair business model.

Scans brengen kansen in beeld

Voor de Circular Economy Challenge zijn de hele ketens van aardappelen, groente en fruit en de automotive keten in beeld gebracht. Want een onderneming circulair maken gaat niet alleen. Het is noodzakelijk samen te werken met partners binnen óf buiten de eigen keten.

Klik hier voor meer informatie.

Share Button