Het boek Duurzaam ondernemen in Groningen vertelt dat een ‘groene’ ondernemer eigenwijs moet zijn. Dat hij duurzaamheid integraal moet verankeren in de strategie van het bedrijf en in de genen van de medewerkers. En ook dat hij steeds moet nadenken over waarmee winst te maken is en producten moet ontwikkelen waarvan hij weet dat er vraag naar is. Andere bevindingen zijn het zorgen voor een langetermijnvisie en het nemen van eigen verantwoordelijkheid. Zoals een van de ondernemers zegt: ‘Je moet het hier doen, in je eigen bedrijf, je eigen omgeving.’

Prijsvraag Duurzaamste Ondernemer
Aanleiding voor het boek is de prijsvraag Duurzaamste Ondernemer van Groningen. Deze prijsvraag schrijft de gemeente Groningen sinds 2007 elk jaar uit. Naast de winnaars van de hoofd- en aanmoedigingsprijzen waren er veel inzendingen die het volgens de gemeente verdienen om in de etalage te worden gezet. De gemeente wil de ontmoeting en kennisuitwisseling van duurzame ondernemers organiseren. Dat betekent kennis en ervaring verbreden en ondernemers met elkaar verbinden.

Papier en digitaal
Er is gekozen voor een papieren en een digitale variant. Binnenkort staan de dertig ondernemers met hun verhaal ook op de website van de gemeente Groningen.