De Japanse duizendknoop is voor het Hoogheemraadschap van Schieland en Krimpenerwaard (HHSK) een plaag, maar studenten en net-afgestudeerden zien een circulaire uitdaging. Ze willen er biologisch afbreekbaar plaatmateriaal van maken (‘Why Knot’) en wonnen daarmee de Circular Challenge van BlueCity.

Tijdens de finale van de Circular Challenge presenteerden zes teams van studenten en young professionals een circulaire business case en een tastbaar prototype. Elk team heeft zes weken lang gewerkt aan de ontwikkeling van een circulair product uit een reststroom van een van de deelnemende organisaties.

Deze twaalfde editie draaide om de waterschappen. Behalve HHSK brachten Brabantse Delta (kluwen haar), Hollandse Delta (bellenbeluchters), Noorderzijlvest (waternavel), het Hoogheemraadschap van Rijnland (hardhout) en de Provincie Gelderland (baggerspecie) reststromen in. Die laatste is formeel geen waterschap, maar kwam wel met een watergerelateerde reststroom, verklaart Niels Braamse van BlueCity, de circulaire voorbeeldstad in Rotterdam.

Tweede werd het team dat met de waternavel van Noorderzijlvest turfvrije potgrond wil maken onder de naam Compeat. Net als de Japanse duizendknoop is de waternavel een lastig te bestrijden oeverplant waar veel waterschappen mee in hun maag zitten.

Circulaire kick-off

“In de teams werken bijvoorbeeld een bedrijfskundige, een biochemicus en een filosoof of kunstenaar samen”, vertelt Braamse. “Ze hebben nog geen werkervaring, maar wel veel kennis en kijken totaal anders naar de wereld. Dat helpt om ‘out of the box’ te denken.”

Met de Circular Challenge, die tweemaal per jaar plaatsvindt, wil BlueCity studenten ‘een circulaire kick-off voor hun carrière’ geven. Als start-up krijgen ze drie maanden begeleiding vanuit BlueCity. In die periode kunnen ze hun idee verder uitwerken en een pilot beginnen.

Dat is bijvoorbeeld succesvol gebeurd met de tegels van bagger van Wies van Lieshout en Eva Aarts, die twee jaar geleden de Circular Challenge wonnen. Inmiddels zijn zij de start-up Waterweg gestart en voor hun product is volgens Braamse veel belangstelling vanuit de markt.

Talentenpool

Het ‘ecosysteem voor circulair ondernemen’, zoals hij BlueCity omschrijft, is gevestigd in het voormalige zwembad Tropicana. Daar worden zo’n driehonderd evenementen per jaar georganiseerd, waaronder bedrijfsprogramma’s als de Circular Challenge. De volgende waterschapseditie vindt in september plaats.

“Voor organisaties biedt de challenge niet alleen een kans om kennis te maken met de circulaire economie, ze komen zo ook in aanraking met een talentenpool”, aldus Braamse.