Philips is weer dichter bij zijn doel gekomen om zijn eigen activiteiten in 2020 CO2-neutraal te maken, doordat zijn Amerikaanse en Nederlandse faciliteiten nu volledig draaien op duurzame elektriciteit. Deze poging om CO2-emissies te verminderen, droeg bij aan de daling van de operationele CO2-voetafdruk van Philips met 10% ten opzichte van 2018, terwijl het bedrijf over dezelfde periode zijn verkoop met 4,5% zag groeien. Ook droeg het verminderde gebruik van luchtvracht door het bedrijf bij aan deze daling. De duurzaamheidsupdate van Philips voor 2019 is een integraal onderdeel van het jaarverslag van Philips voor 2019.

 Philips streeft ernaar om voor eind 2020 zijn eigen activiteiten CO2-neutraal te maken en al zijn elektriciteit uit 100% duurzame bronnen te halen. Voor alle activiteiten in de Verenigde Staten gebruikt het bedrijf al de duurzame elektriciteit van het windpark Los Mirasoles. In 2019 kwamen de windparken Krammer en Bouwdokken in de provincie Zeeland erbij die Philips in Nederland van stroom voorzien. Philips heeft via zijn inkoopconsortium voor duurzame energie (samen met Nouryon, DSM en Google) langlopende contracten met deze windparken afgesloten. Deze windparken produceren samen met het windpark Los Mirasoles voldoende stroom voor ongeveer de helft van de totale elektriciteitsbehoefte van het bedrijf.

Daarnaast ontwikkeldede business clusters van Philips hun portefeuille met groene producten en oplossingen verder. Binnen de Business Cluster Diagnosis & Treatment verbeteren groene producten en oplossingen de zorguitkomsten voor patiënten, bieden meer waarde en verzekeren toegang tot hoogwaardige zorg, terwijl zij tegelijkertijd de impact op het milieu verminderen. Een goed voorbeeld is de BlueSeal-magneettechnologie die ontworpen is om langdurige en kostbare onderbrekingen voor MRI scanners te verminderen en om zorginstellingen te helpen om efficiënter en duurzamer te werken zonder helium. Binnen de Business Cluster Connected Care zorgen de IntelliVue X3, MX100 en MMX patiëntmonitors voor een lager energieverbruik (18%) en is het gewicht van producten en verpakkingen lichter gemaakt (respectievelijk 11% en 25%) ten opzichte van oudere varianten. 

Duurzaamheid staat centraal in ons handelen, omdat wij geloven dat duurzaamheid goed is voor onze klanten en de maatschappij, en duurzame economische groei op lange termijn mogelijk maakt”, zegt Frans van Houten, CEO van Koninklijke Philips. “Ik ben trots dat wij betaalbare en resultaatgerichte oplossingen voor de gezondheidszorg weten te leveren, die bijdragen aan het creëren van toegang tot zorg, waarbij wordt verzekerd dat wij dit op een duurzame manier doen door het gebruik van natuurlijke hulpbronnen en onze CO2-voetafdruk te minimaliseren.” 

Philips heeft een visie van een wereld die gezonder en duurzamer is dankzij innovatie en waarin vanaf 2030 elk jaar de levens van 3 miljard mensen worden verbeterd. Om deze visie te realiseren, richt Philips zich op urgente maatschappelijke vraagstukken gerelateerd aan de Sustainable Development Goals 3, 12 en 13 van de Verenigde Naties. Deze drie belangrijke SDG’s hebben het verbeteren van toegang tot betaalbare zorg, de transitie naar een circulaire economie en de aanpak van klimaatverandering als doelen. Het programma ‘Healthy people, Sustainable planet’ van Philips Is het middel waarmee het bedrijf deze beloften kan waarmaken.

De belangrijkste ontwikkelingen voor Philips in 2019 waren: 

  • In 2019 verbeterde de producten en oplossingen van Philips de levens van 1,64 miljard mensen ten opzichte van 1,54 miljard in 2018. Hieronder waren 194 miljoen mensen uit gemeenschappen die ontoereikend worden geholpen, ten opzichte van 175 miljoen in 2018. 
  • Voor het zevende jaar op een rij is Philips opgenomen in de CDP Climate Change A List, een erkenning van de inspanningen van het bedrijf om emissies te verminderen, klimaatrisico’s te beperken en een koolstofarme economie te ontwikkelen. 
  • Groene omzet [1] steeg tot 13,1 miljard euro in 2019, oftewel 67% van de verkoop ten opzichte van 64% in 2018. Omzet van circulaire producten en diensten nam toe tot 13% in 2019 ten opzichte van 12% in 2018. Philips streeft ernaar om groene omzet tot 70% van de verkoop te laten groeien en om voor het eind van 2020 15% van zijn omzet te genereren via proposities gebaseerd op circulaire economie [2].
  • Philips werd opnieuw erkend als een van de beste bedrijven op het gebied van duurzaamheid in de internationale lijst Dow Jones Sustainability Indices (DJSI) voor 2019. Philips ontving in 2019 82 van de 100 punten binnen de groep DJSI Health Care Equipment & Services, waarbij Philips zijn score uit 2018 overtrof en een tweede plaats veroverde. 
  • Philips gaf zijn eerste Green Innovation Bond uit in kader van het samen met de Rabobank ontwikkelde Philips Green & Sustainability Innovation Bond Framework. De opbrengsten van deze obligaties zullen worden gebruikt als alternatieve financiering van uitgaven voor groene innovatie, de transitie naar de circulaire economie en CO2-neutraal worden.
  • Philips investeerde ongeveer 235 miljoen euro in groene innovaties [3] in 2019.
  • Philips ondertekende een samenwerkingsovereenkomst met de republiek Congo en de United Nations Population Fund om sterfte onder moeders en pasgeboren kinderen in Congo te verminderen. De partners zullen samenwerken om een grootschalig programma voor noodkraamzorg en neonatale zorg te ontwikkelen, dat meer dan 500.000 vrouwen en 70.000 pasgeboren kinderen zal bereiken.
  • Philips is gaan samenwerken met de non-profitorganisatie PURE (Point-of-care Ultrasound in Resource-limited Environments) om een baanbrekend tele-echografieprogramma te leveren, dat specialisten overal ter wereld in contact brengt met artsen in Rwanda.

Human Rights Report

Vandaag publiceerde Philips ook zijn nieuwste Human Rights Report. Dit onderstreept de inzet van het bedrijf om mensenrechten te respecteren en een positieve invloed op mensenrechten te hebben. Het rapport bevat gedetailleerde informatie over de vooruitgang en plannen van het bedrijf om doorlopend en steeds beter (potentiële) negatieve invloeden op mensenrechten binnen de eigen activiteiten en waardeketen proactief te identificeren en beperken. 

[1] Groene omzet is omzet gegenereerd via producten en diensten die een aanzienlijk verbetering van het milieu bieden binnen een of meerdere groene focusgebieden: energie-efficiëntie, verpakking, gevaarlijke substanties, gewicht, circulariteit en levenslange betrouwbaarheid. Voor gezondheidsapparatuur is onderhoud op afstand een aanvullend groen focusgebied. De levenscyclusbenadering wordt gebruikt om de algehele verbetering van het milieu voor een product te bepalen. Hierbij wordt de milieu-impact van een product over zijn gehele levenscyclus (grondstoffen, productie, productgebruik en verwijdering) berekend.

[2] Circulaire omzet is gedefinieerd als omzet gegenereerd door producten en oplossingen die voldoen aan specifieke eisen voor circulaire economie. Deze omvatten prestatie- en op toegang gebaseerde bedrijfsmodellen, gereviseerde producten en systemen en componenten, het upgraden of opknappen ter plaatse of op afstand en producten die minimaal 30% gerecycleerd plastic bevatten.

[3] Groene innovatie ziet toe op uitgaven voor onderzoek en ontwikkeling met betrekking tot de ontwikkeling van nieuwe generaties van groene producten, oplossingen en technologieën die bijdragen aan SDG 12 (verzekeren van duurzame consumptie- en productiepatronen).