Unilever won de prijs eerder in 2006. Philips sleepte de Award ook vorig jaar in de wacht. ,,In kwaliteit en volledigheid zijn beiden erg goed,” aldus Jan van der Kolk voorzitter van de onafhankelijke jury. ,,Waarbij Philips zich onderscheidt omdat het met leveranciers de diepte in gaat. Unilever springt er uit als initiatiefnemer van wereldwijde en sectorbrede initiatieven om ketens te verduurzamen.” De VBDO hield voor de ‘meetlat’ 36 grote beursgenoteerde ondernemingen tegen het licht. De winnaars zijn gekozen uit een kopgroep van zes concerns. Dit zijn verder in rangorde van hoogste score: Heineken (score 73%), Reed Elsevier (71%), DSM (69%) en Shell. (67%). Akzo Nobel (58%, zevende plaats) kreeg de eervolle vermelding omdat het concern zich vooral richt op de kansen van duurzaam ketenbeheer. Bij duurzaam ketenbeheer gaat het om het zo duurzaam mogelijk inspelen op alle bedreigingen en kansen in de totale productieketen. Dus tijdens de hele levenscyclus van een product; van grondstof tot hergebruik van afgedankte producten. De ‘VBDO-meetlat’ laat duidelijk zien dat steeds meer bedrijven zich steeds harder inspannen om deze keten op orde te krijgen. Niet alleen vanwege financiële,- en reputatierisico’s, maar steeds vaker omdat duurzaam ondernemen zakelijke kansen biedt.