Enterprise EthioPEA ondersteunt de ontwikkelingsplannen van de Ethiopische regering voor de landbouwsector en wil vooral de productie van kikkererwten drastisch verhogen om zo in drie verschillende behoeften te voorzien. Het project is specifiek gericht op:

Ã?? 10.000 Ethiopische boeren in staat stellen om hun kikkererwtenopbrengst te verdubbelen door het toepassen van moderne landbouwmethoden en irrigatietechnieken. Dit initiatief zal gebruik maken van PepsiCo’s en USAID’s agrarische expertise om zo nieuwe binnenlandse en buitenlandse markten te creëren voor Ethiopische kikkererwten en om de kwaliteit van de landbouwgronden te verbeteren.

Ã?? Het ontwikkelen van lokaal geproduceerde, voedselrijke, kant-en-klare bijvoeding om ondervoeding aan te pakken. Met een aanvankelijke doelstelling om bijna 40.000 Ethiopische kinderen in de leeftijd van 6-23 maanden te bereiken zal het WFP haar expertise op het gebied massaverdeling toepassen, om zo degenen met het grootste gebrek aan voedzame ondersteuning te helpen. Het WFP zal haar bestaande operationele netwerk gebruiken voor de distributie. Op de langere termijn hebben alle partners het doel om het programma verder uit te breiden om op die manier ondervoeding in de Hoorn van Afrika te voorkomen.

Ã?? Schaalvergroting en versterking van de handelsketen van Ethiopische kikkererwten, om het potentieel van een binnenlandse en buitenlandse markt te benutten en de beschikbaarheid van lokaal geproduceerde voedzame producten voor consumenten te vergroten. Voor PepsiCo zijn op kikkererwten gebaseerde producten een belangrijk onderdeel van de strategie om voor 2020 een ​​wereldwijd opererend voedingsbedrijf op te bouwen met een waarde van $30 miljard.

Met een gemiddeld eiwitgehalte van 22 procent zijn kikkererwten een duurzamer alternatief voor vlees en hebben daarbij het potentieel om het risico van coronaire hartziekte en diabetes te verminderen. Ondanks het feit dat Ethiopië nu al Afrika’s grootste producent van kikkererwten is, zijn er nog steeds veel mogelijkheden om de opbrengst te verhogen en de kwaliteit te verbeteren.

PepsiCo’s investering in Enterprise EthioPEA is onderdeel van een wereldwijde strategie om van het bedrijf een leider in duurzame landbouw te maken. Het is het meest recente voorbeeld van het bewezen marktmodel van PepsiCo, waarbij enerzijds gezonde voeding en duurzaamheid van het milieu wordt verbeterd, terwijl anderzijds zowel de lokale economische groei als de korte -en lange termijn financiële prestaties van PepsiCo worden ondersteund. Daarnaast wordt Enterprise EthioPEA ondersteund door de PepsiCo Foundation via de samenwerking met het WFP en de financiering van het kant-en-klare bijvoedingsprogramma dat onderdeel is van het initiatief.

“PepsiCo’s samenwerking met het World Food Programme en USAID is goed ontworpen om juist aan de behoeften van veel van onze belangrijkste stakeholders, inclusief klanten en gemeenschappen, te voldoen”, zegt Indra Nooyi, voorzitter en CEO van PepsiCo. “We zijn blij dat de combinatie van krachtige lokale netwerken, bewezen ervaring in de ontwikkelingshulp en een sterke industrie-expertise, nieuwe binnenlandse en buitenlandse voedselmarkten helpt creëren. Dit initiatief zal een positieve invloed hebben op de inkomsten van de plaatselijke boeren, het adresseren van de cruciale kwestie van de hongersnood in de Hoorn van Afrika en op het creëren van duurzame zakelijke mogelijkheden voor PepsiCo. ”

“Met de vindingrijkheid, kracht en het bereik van de private sector kunnen we grote stappen maken in het beëindigen van de ondervoeding en honger, wat een bedreiging is voor de levens van miljoenen mensen”, zegt Josette Sheeran, directeur van WFP. “De wereld weet hoe we ondervoeding kunnen voorkomen. De honger in de Hoorn van Afrika waarvan wij vandaag de dag getuige zijn is te voorkomen met lokale oplossingen. Door kleine boeren te ondersteunen worden ze een deel van de oplossing. Enterprise EthioPEA zal de levens veranderen van tienduizenden kinderen en zal de koers bepalen voor toekomstige partnerschappen om honger over de hele wereld te verbannen.”

“Deze unieke samenwerking illustreert hoe we marktgedreven oplossingen en middelen kunnen ontwikkelen om ​​duurzame resultaten te bieden in het verminderen van honger en armoede. Dit is van bijzonder groot belang in het licht van de crisis in de Hoorn van Afrika,” zegt Dr. Rajiv Shah, bestuurder van USAID. “Het aanpakken van zowel de onmiddellijke honger en het ondersteunen van de mogelijkheden voor kleine boeren om hun winstpotentieel te verhogen door een hogere productiviteit, is een belangrijke stap in de doelstellingen van Feed the Future, het in de Verenigde Staten gevestigde initiatief dat zich richt op honger in de wereld en voedselzekerheid.”