Opinie-onderzoek: klanten willen dat voedingssector helpt met vlees minderen

Vier op de vijf Nederlanders willen dat restaurants en supermarkten méér plantaardig eten gaan aanbieden. Ruim de helft van de ondervraagden (58%) is er bovendien akkoord mee als winkels vlees duurder maken. Tweederde vond het een goed idee dat fabrikanten dierlijke ingrediënten in hun producten vervangen door plantaardige.  Dit blijkt uit een onderzoek van Kieskompas in opdracht van ProVeg.

Volgens Veerle Vrindts, directeur van ProVeg Nederland, staan klanten veel meer open voor verandering dan voedselbedrijven vaak denken. “Er zijn veel dingen die bedrijven kunnen doen om mensen te stimuleren minder vlees te eten. We merken echter dat ondernemers zich afvragen of hun klanten dat wel willen. Bemoeien ze zich dan niet te veel met hun keuzes? Het onderzoek laat zien dat een meerderheid van de Nederlanders juist vindt dat supermarkten en restaurants een verantwoordelijkheid hebben om meer plantaardig voedsel te stimuleren.”

Consument niet alleen verantwoordelijk

Twee op de drie ondervraagden vond dat voedselproducenten (68%) en supermarkten & horeca (67%) een taak hebben in het verminderen van de vleesconsumptie.  Slechts 4% vindt dat alle verantwoordelijkheid bij de consument ligt.

Daarnaast legde het onderzoek een aantal concrete stappen aan het panel voor, die horecabedrijven en supermarkten kunnen nemen, en vroegen of ze het daar mee eens zouden zijn.

80% van de Nederlanders is voorstander van een groter plantaardig aanbod.  Een kleiner maar nog steeds substantieel deel (61%) is ook akkoord met het verkleinen van het dierlijke aanbod.

Tweederde van de ondervraagden (67%) is akkoord met het simpelweg vervangen van dierlijke ingrediënten door plantaardige. Onder vrouwen, jongeren en in steden loopt dit zelfs op tot driekwart (75%).

Vlees mag duurder, vindt meerderheid

Zelfs sturend prijsbeleid wordt door een meerderheid van de Nederlanders gesteund: 58% steunt het verhogen van de prijs voor dierlijke producten of gerechten. Voor het verlagen van de prijs van plantaardige producten of gerechten is nog meer steun: 75%.

De minste steun (47%) is er voor het standaard maken van de vegetarische optie bij evenementen, waarbij vlees alleen op voorafgaand verzoek wordt geserveerd. Dit concept staat ook wel bekend als ‘Carnivoor? Geef het door’. Vooral mannen zijn niet vaak voorstander van dit idee (38%). Onder vrouwen (57%), jongeren (57%) hoger opgeleiden (54%) en in steden (56%) is wel een – krappe – meerderheid voorstander van het plan.

Vrindts: “Het is opvallend dat juist deze maatregel weinig steun krijgt, omdat we zien dat die in de praktijk wel succesvol wordt toegepast bij verschillende Nederlandse universiteiten en instellingen. Wellicht niet toevallig zijn dit vooral stedelijke locaties waar jongeren en hoger opgeleiden komen. Heldere communicatie over het doel van de maatregel, en over het feit dat de vrijheid om voor vlees te kiezen blijft bestaan, kan mogelijk helpen weerstand weg te nemen.”

De resultaten worden deze week gepubliceerd op horecabeurs Gastvrij Rotterdam.

Het rapport is na 21/9 15:30 uur beschikbaar.

Share Button