Er zijn inmiddels zo veel kleren in de wereld dat de komende zes generaties ermee gekleed kunnen worden. Tegenlicht volgt vier pioniers op hun missie om de weerbarstige kledingindustrie te verbeteren. Ze werken aan duurzamer textiel, transparante ketens, socialer beleid bij grote merken en eerlijker reclame.

De rampzalige gevolgen van de mode- en textielindustrie zijn overduidelijk: gigantische overproductie, vervuilde rivieren, metershoge kledingafvalbergen en een CO2-uitstoot die groter is dan de lucht- en scheepvaart bij elkaar. En dat alles gaat ook nog eens gepaard met sociale ongelijkheid die alleen maar groter wordt.

Toch draait de mode-industrie op volle toeren en gaat de race to the bottom onverminderd door. Dat weten we allemaal best, maar het systeem is zo weerbarstig dat verandering haast onmogelijk lijkt. Tegenlicht volgt vier vrouwen die zich niet snel gewonnen geven, omdat iedereen recht heeft op betere kleding.

In Enschede, waar ooit de Nederlandse textielindustrie bloeide, produceert Annemieke Koster nieuw textiel van lokale, hergebruikte vezels en afgedankt textiel. Om haar heen ontstaat gestaag een netwerk aan lokale leveranciers, ontwerpers en producenten.

Caterina Occhio probeert als sustainability advisor het systeem van binnenuit te veranderen door luxe merken als Chloe, Armani en Aspesi te verduurzamen en socialer te maken. Ze heeft ook een sociale onderneming in Milaan opgezet om met gedetineerde vrouwen kleding en tassen te produceren voor deze grote merken. Ze laat zien dat high fashion produceren met betere arbeidsomstandigheden en lokale productie, kan.

Omdat beloften op beterschap vanuit de kledingindustrie vaak hol blijken, pleit Lara Wolters al bijna vijf jaar in het Europees Parlement om producenten te dwingen hun productieketens transparant te maken. Tegenlicht volgt Lara in misschien wel de belangrijkste week van haar politieke loopbaan.

De verantwoordelijkheid voor overconsumptie wordt vaak bij de consument gelegd, maar kan die shopper eigenlijk wel een bewuste keuze maken? Sara Dubbeldam, ex-fast fashion influencer denkt van niet en ze klaagde daarom met succes Primark aan voor misleidende reclame. Ze heeft de smaak te pakken en maakt werk van een nieuwe zaak, dit keer tegen Zalando.

Kortom, een verhaal over voorlopers die laten zien dat er hoop is voor de kledingindustrie.

Regie: Geert Rozinga
Research: William de Bruijn
Producers: Sharon de Vries / Regina Rijpkema / Marie Schutgens
Eindredactie: Julia Veldman

VPRO Tegenlicht: Uit de kleren, zondag 12 mei, 22.05 uur, VPRO, NPO 2 en vanaf zondagochtend 12 mei online op vpro.nl/tegenlicht en NPO Start