Hoewel het merendeel van de MKB-bedrijven zich nog weinig zorgen maakt over de impact van klimaatverandering op de bedrijfsvoering, vindt de meerderheid het wel belangrijk dat er wordt gewerkt aan de transitie naar een CO2-neutraal energiesysteem. Driekwart van de bedrijven geeft aan daar ook concreet mee aan de slag te gaan. Het meest urgente probleem op het vlak van de energietransitie, zijn op dit moment de energieprijzen. Het is dan ook niet verrassend dat MKB-bedrijven vooral bezig zijn met energiebesparende maatregelen. Dat blijkt uit onderzoek van Markteffect in opdracht van Energie Beheer Nederland (EBN), daarbij ondersteund door NVDE.

Energieprijzen grootste issue

Op de vraag waar men dagelijks tegenaan loopt in de bedrijfsvoering op het gebied van de energietransitie, scoren de energieprijzen het hoogst (46%). Verder worden onder andere de onvoorspelbaarheid van overheidsbeleid (26%), financiering van investeringen (22%) en het subsidieregime (20%) relatief vaak genoemd.

Driekwart van de MKB-bedrijven heeft voor 2025 concrete plannen op de agenda staan op het gebied van de energietransitie. Dit betreft onder andere energiebesparing (29%), elektrisch vervoer (26%), duurzame energie (24%), isolatie (24%) en ledverlichting (20%).

Overheidsbeleid: wel uitvoerbaar maar niet ondersteunend

Als het gaat om de regiefunctie van de overheid geeft 42% aan het (helemaal) eens te zijn met de stelling dat het overheidsbeleid op het gebied van de energietransitie waar het bedrijf aan moet voldoen uitvoerbaar is. Tegelijkertijd zegt slechts 31% er vertrouwen in te hebben dat het overheidsbeleid op het vlak van de energietransitie stand houdt en voelt slechts 28% zich gesteund door het beleid van de overheid. Zo’n 36% geeft aan dat de overheid meer moet doen dan ze nu doet als het gaat om de regie pakken in de energietransitie.

Opvallende uitkomst in het onderzoek is dat slechts 2% van de MKB-bedrijven aangeeft samen te werken met andere bedrijven op het vlak van investeringen in de energietransitie, en dat terwijl 60% van de ondervraagde bedrijven zich op een bedrijventerrein bevindt waar samenwerking op het gebied van de concrete plannen, zoals gemeenschappelijke aansluitingen of ontwikkelinitiatieven, voor de hand ligt.

Het representatieve onderzoek van Markteffect werd gehouden onder 285 MKB-bedrijven met 10-250 medewerkers.