Oatly opent fabriek in Nederland om groeiende vraag naar zuivelvrije producten te beantwoorden

Bron
Oatly

Nederlanders zijn van oudsher grootverbruikers van zuivelproducten. Toch lijkt daar nu verandering in te komen en zijn plantaardige alternatieven aan een sterke opmars bezig. Het Zweedse haverdrinkmerk Oatly anticipeert hierop en opent nu zijn eerste Europese fabriek buiten Zweden in Vlissingen. De fabriek zal per jaar 120 miljoen liter haverdrinkbasis produceren voor consumptie in Nederland en overige Europese markten.

Tweede fabriek in Europa

Oatly opent zijn tweede Europese fabriek in Nederland om aan de snelgroeiende vraag naar haverdrinkproducten te voldoen. De populariteit van zuivelalternatieven is enorm toegenomen en blijft groeien. Met de fabriek in Vlissingen wordt de productie dichter bij belangrijke markten gebracht en kiest Oatly bewust voor een duurzamere productieketen en vermindering van transportemissies.

Fredrik Gustavsson, Operations Director van Oatly EMEA, legt de strategische keuze uit: “We hebben de vraag naar onze producten en plantaardige alternatieven in Nederland en de omliggende regio’s zien groeien. Vlissingen is de perfecte locatie voor onze productie als we op een duurzame manier aan deze groeiende vraag willen voldoen.”

De overgang naar een plantaardig dieet vergemakkelijken

De groei van Oatly op de centrale Europese markten stopt niet met de opening van de fabriek in Nederland, er zijn plannen om de logistieke fulfilment eveneens onder te brengen in Nederland. De verpakking van de producten wordt uitbesteed aan een lokale co-packaging partner die direct naast de fabriek van Oatly opereert. De nieuwe productiefaciliteit in Vlissingen zal ook capaciteitsoverschot opleveren, wat kansen biedt om naast de bestaande producten nieuwe innovaties te ontwikkelen en te introduceren. Zo vereenvoudigt Oatly de overgang van zuivel naar een meer plantaardig dieet voor Nederlandse en Europese consumenten.

The Oatly way: CO2e data op de verpakkingen

Oatly gelooft dat consumenten beter geïnformeerd moeten worden over de klimaatimpact van voedsel om betere keuzes te kunnen maken over eten en drinken. Daarom labelt Oatly de verpakking van alle producten met concrete cijfers die de klimaatimpact van het product tonen: de uitstoot van het veld tot de winkel. De impact wordt uitgedrukt in CO2-equivalenten (CO2e), de rekeneenheid voor het vergelijken van de bijdrage van broeikasgassen aan het broeikaseffect. Het bedrijf roept voedselproducenten wereldwijd op om hetzelfde te doen zodat consumenten de impact van producten eenvoudig kunnen vergelijken.

Share Button

Geef een reactie