Gebruikers van deelmobiliteit kiezen het vaakst voor een vervoermiddel van NS of GO Sharing. Kostenbesparing is de meest genoemde reden om gebruik te maken van een deelvoertuig. Jongeren hebben de meeste interesse in het gebruik van deelmobiliteit. Dit blijkt uit Smart Mobility, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder ruim 3.000 Nederlanders.

Prominente positie voor NS

De meeste gebruikers van deelmobiliteit kiezen voor een vervoermiddel van NS. NS bouwt hiermee aan een sterke naam in de deelmobiliteit. Daarnaast zijn GO Sharing, Uber, Snappcar en Felyx belangrijke spelers in deze markt. De top tien bestaat verder uit Greenwheels, ANWB, MyWheels, Check en Mobike.

Marktverdeling product abonnementen

Kosten als drijvende kracht voor delen

De meest genoemde motivatie voor het gebruik van deelmobiliteit is kostenbesparing (59%). Daarna worden duurzaamheid (49%) en de hoge aanschafkosten van vervoermiddelen (26%) het vaakst als drijfveer benoemd. Ook worden vrijheid (10%), geen ruimte voor het stallen van een eigen vervoermiddel (7%), ruimtebesparing (6%) en gemak (5%) genoemd.

Meeste potentie onder jongeren

Jongeren zijn in potentie het meest geïnteresseerd in deelmobiliteit. Zo is een derde van de 18 tot 34-jarigen van plan een deelauto te gebruiken, ten opzichte van 18% van de 35-plussers. Daarnaast heeft 26% van de jongeren interesse in een deelfiets en zou 26% een deelscooter gebruiken. Voor de 35-plussers zijn deze percentages respectievelijk 11% en 10%.