Nog flinke verbetering mogelijk in duurzaamheidsclaims van webwinkels

Partner

Steeds meer retailers maken gebruik van duurzaamheidslabels die bij ‘duurzame’ producten getoond worden. Dit helpt de consument om duurzamere keuzes te maken. Begin dit jaar deed de Europese Commissie een onderzoek naar het gebruik van deze labels en de mate waarin deze labels betrouwbaar zijn en een duurzaamheidswaarde vertegenwoordigen. Hieruit blijkt dat er nog een flinke verbetering mogelijk is.

Het onderzoek van de Europese Commissie is uitgevoerd bij websites van verschillende productsectoren zoals kleding, elektronica en cosmetica. Hierbij is gekeken naar 344 verschillende duurzaamheidsclaims. De belangrijkste conclusie was dat in 42% van de gevallen de claims niet goed de duurzaamheidswaarde van het product vertaalde, vals en misleidend waren.

Claim komt niet overeen met verwachting

In meer dan de helft van de gevallen gaf de website onvoldoende informatie aan de consument om een beoordeling te maken in hoeverre de claim overeenkwam met de verwachting. In 37% van de gevallen werd gebruik gemaakt van een vaag statement zoals ‘conscious’, ‘eco-friendly’ of ‘sustainable’ die de indruk aan consument geeft dat het product geen negatieve impact zou hebben op het milieu. In 59% van de gevallen werd er geen toegankelijk bewijs gegeven voor de claim.

Nieuwe wetgeving voor consumenten

De resultaten van dit onderzoek zullen worden gebruikt voor het wettelijk voorstel dat momenteel wordt gemaakt met betrekking tot de New Consumer Agenda. Een belangrijk doel van dit voorstel is om consumenten betere handvatten te geven met betrekking tot de duurzame transitie. Onderdeel hiervan is om duidelijkheid te geven over de wijze waarop consumenten geïnformeerd moeten worden over duurzame producten en consumenten te beschermen tegen greenwashing. Komende jaren zal hiervoor wetgeving worden gemaakt.

Margreeth Pape, Programmamanager Duurzaamheid & Logistiek bij Thuiswinkel.org

Share Button