Too Good To Go bereikt een belangrijke doorbraak in de strijd tegen voedselverspilling en bundelt de krachten met voedselproducenten als Unilever en andere internationale toonaangevende voedingsproducenten. In navolging van 12 andere Europese landen, komt een nieuw ‘kijk, ruik, proef – voor je verspilt’ label standaard op hun verpakkingen in het Nederlandse schap. Het label is bewezen effectief en laat consumenten vaker op hun zintuigen vertrouwen in plaats van enkel op de Ten minste Houdbaar Tot-datum. Wereldwijd wordt meer dan 1/3 van al het voedsel weggegooid. Thuis is 10% van de voedselverspilling te herleiden naar een onjuiste interpretatie van de houdbaarheidslabels.

Niet blindstaren op houdbaarheidsdatum

Een verkeerde interpretatie van houdbaarheidsdata leidt onvermijdelijk tot voedselverspilling. Onderzoek van Too Good To Go, de app tegen voedselverspilling, toont aan dat één op de 10 Nederlanders denkt dat eten niet veilig eetbaar is na de THT-datum. Dit terwijl producten met een THT, in tegenstelling tot producten met een TGT-datum, niet snel kunnen bederven en doorgaans nog veilig eetbaar zijn. Geertje Zeegers, Country Manager Too Good To Go: “We moeten af van het idee dat voedsel niet meer eetbaar zou zijn als de houdbaarheidsdatum is verstreken. Ons onderzoek laat zien dat één op de vier Nederlanders het moeilijk vindt om te bepalen of iets nog veilig eetbaar is en de helft wel eens eten weggooit, puur gebaseerd op de THT-datum. Door ons daarop blind te staren, wordt eten verspild dat nog veilig eetbaar én heel lekker is.” Het nieuwe verpakkingslabel dat Too Good To Go in het Nederlandse schap introduceert, vraagt consumenten op hun zintuigen te vertrouwen. Zijn de textuur, geur en smaak in orde maar de THT-datum verstreken? Dan is het helemaal veilig om te consumeren.

Nederlandse schappen aan de beurt

Het nieuwe ‘kijk, ruik, proef – voor je verspilt’ label werd door Too Good To Go reeds succesvol geïntroduceerd in 12 Europese landen, waaronder België, Engeland en Italië. Sinds 2018 staat het op 4.209 product ranges in Europa en nu is het Nederlandse schap aan de beurt. Het label wordt in Nederland gebruikt op de producten van: Unilever (Hellmann’s, Knorr, Unox, Calvé en Conimex), La Vache qui rit, St Môret, De Smaakspecialist (Smaakt, RAW Organic Food), Bangs, Yakso, Bionova, Trafo, Yespers, Donny Craves, De Tweede Jeugd, BitesWeLove, BUMI, Wholy Greens, MyMuesli, Pineut, 5th Season Fruit, Bertolli en Jean Batôn.

Vandaag tekenden deelnemende bedrijven op het kantoor van Too Good To Go in Amsterdam een pledge waarin ze zich committeren aan het terugdringen van voedselverspilling. Ook stichting Samen Tegen Voedselverspilling was aanwezig om het initiatief te steunen. Het team van Too Good To Go is vastberaden zo veel mogelijk bedrijven het ‘kijk, ruik, proef – voor je verspilt’ label op hun verpakkingen te laten opnemen.

Esther van Spronsen, Marketing Director Foods bij Unilever: “We weten allemaal dat er te veel voeding wordt verspild. Als Unilever hebben we als doel gesteld tegen 2025 voedselverspilling te halveren, vanaf de productie tot aan het supermarktschap. Samen met Too Good To Go gaan we nu ook consumenten thuis helpen om minder voeding te verspillen. Na het verstrijken van een THT-datum, kun je namelijk prima op je zintuigen vertrouwen. Door de toevoeging van het nieuwe ‘kijk, ruik, proef’ logo op diverse verpakkingen hopen we verwarring rondom houdbaarheidsdata aan te pakken en voedselverspilling thuis te verminderen.”

Foto: Deelnemende voedselbedrijven: V.l.n.r.: Pieter van der Manden (Wholy Greens), Kathelijn van Elk (Too Good To Go), Rob van Erven (Donny Craves), Pieter Dirven (De Smaakspecialist), Marleen Basart (BitesWeLove), Leonne Vos (Unilever), Aleks Fiege, Bertolli (Jean Bâton), Geertje Zeegers (Too Good To Go), Florian Rath (BUMI), Esther Slegtenhorst – van Spronsen (Unilever), Nadine Heemskerk (Pineut), Thor Tummers (Unilever), Eline van Twist – Rombouts (La Vache qui rit).