Vandaag breidt Nederlands duurzame koeriersplatform Brenger haar diensten naar West-Duitsland. In Nederland en Vlaanderen is Brenger inmiddels marktleider voor consumenten die hun nieuwe of gebruikte bank, tafel of andere grote spullen op een duurzamere manier van A naar B willen brengen. Echter was er op de Duitse markt nog niet een dergelijke transportoplossing beschikbaar. Tot vandaag. Na zes jaar actief te zijn in de Benelux en een pilot in de Duitse regio Noordrijn-Westfalen sinds 2021, gaat Brenger vanaf vandaag ook officieel ‘live’ in alle andere West-Duitse regio’s van Hannover tot Stuttgart. 

Duitse transportmarkt kent groeipotentieel

Op de Duitse markt zijn inmiddels meer dan twaalf C2C marketplaces actief, waarvan eBay Kleinanzeigen de grootste is met meer dan 28 miljoen gebruikers*. Geen van deze marketplaces heeft echter een bezorg- of verzendoplossing voor grote artikelen uit categorieën zoals de home & living-markt. Dat terwijl er ruim 3,6 miljoen geregistreerde bestelwagens en meer dan een half miljoen ZZP-koeriers actief zijn in diezelfde markt, wiens laadvermogen grotendeels nog onbenut blijft. Uit eigen marktonderzoek signaleert Brenger ruim 180 miljoen transporten in potentie in Duitsland.

“Er zit met andere woorden enorm groeipotentieel voor ons in de Duitse markt. Dus zijn we gaan bouwen zoals we zes jaar geleden ook zijn gestart in Nederland. Dat begint met het bij elkaar brengen van de vraag naar duurzaam transport van grote spullen met het aanbod ervan. Dat zijn Duitse koeriers en busjes die dezelfde route toch al rijden.”  aldus Derk van der Have, CEO & Co-Founder bij Brenger.

Nederlandse platformtechnologie overtreft auction model

Een aantal grotere Duitse transportbedrijven werken al wel met een zogenoemd auction model, maar daarmee weten noch koerier, noch klant of het transport aangenomen zal worden en wat het financieel zal opleveren of kosten. Bij Brenger krijgt de consument en de koerier de actuele prijs direct te zien, daarnaast wordt er berekend wat het ritje aan CO2-uitstoot bespaart. In Nederland bespaarde Brenger de afgelopen zes jaar ruim 2.075 ton aan CO2-uitstoot waarbij in het afgelopen jaar de meeste CO2 is bespaard, zo’n 1.149.784 kilo.

Hoe werkt Brenger?

Brenger brengt vrije laadruimtes van rijdende koeriers in kaart en koppelt deze aan de vervoersbehoefte van de consument. Hiermee vervult Brenger de wensen van de koerier om snel en makkelijk transporten te krijgen en zich te focussen op de uitvoer. Naar verwachting zal Brenger meer dan 5000 transporten in Duitsland in 2022 gaan uitvoeren.

“Inmiddels staan alle data en diensten ingeladen, klaar voor verder gebruik in de rest van West-Duitsland. Dit is een belangrijke mijlpaal voor ons en een eerste stap naar verdere internationale expansie,” vervolgt van der Have.

In 2025 wil het vervoersplatform 3,6 miljoen transporten in Europa realiseren.

* Bron: Onderzoek McKinsey