Dit blijkt uit het onderzoek MVO in het MKB dat Sprout heeft gehouden onder 320 Nederlandse mkb-ondernemers. Gevraagd naar concrete MVO-activiteiten worden vooral milieu- en energiebesparende maatregelen genoemd (48.1 %), duurzaam inkopen (32.5 %), het samenwerken met maatschappelijke organisaties (23.7 %) en vrijwilligerswerk (17.2 %).

Gevraagd naar de motieven om aan maatschappelijk verantwoord ondernemen te doen zegt bijna de helft van alle ondernemers (46 %) ‘omdat het hoort’. Of zoals een van de respondenten het verwoordt: ‘ik vind dat je naast ondernemen en geld verdienen ook iets terug moet doen voor de maatschappij’. Daarnaast zegt 9,4 % van alle ondernemers aan MVO te doen omdat ‘het moet’ vanwege regelgeving en ziet een op de zes ondernemers (17.7 %) MVO als een business opportunity. Steeds meer ondernemers erkennen de zakelijke voordelen van MVO, zo geeft ruim de helft van alle ondervraagde ondernemers (53.4 %) bijvoorbeeld aan dat ‘MVO goed is voor het imago van het bedrijf’.

Als redenen voor ondernemers om niet aan MVO te doen worden vaak genoemd geen tijd (24.4 %), mijn omzet komt dan te veel onder druk te staan (21.6 %) en ik heb me er nooit in verdiept (18.4 %). De helft van alle ondernemers is van mening dat MVO voor grote bedrijven makkelijker is dan voor kleine bedrijven omdat grote bedrijven meer financiële slagkracht hebben (69.5 %) en minder moeite hebben met de administatieve lasten (11.9 %)

De meeste ondernemers zijn er van overtuigd dat MVO geen hype is maar een trend waar ze de komende jaren onvermijdelijk mee te maken krijgen. Ruim de helft van alle ondernemers (58.1 %) is het eens met de stelling: ‘Ik voel sociale druk om me met MVO bezig te houden’ en ‘we kunnen nog veel meer doen aan MVO’

Hoewel twee op de drie ondernemers aangeeft iets aan met maatschappelijk verantwoord ondernemen te doen, is er veel verwarring over wat MVO nou precies inhoudt. Zo wordt MVO nogal eens verward met liefdadigheid: ruim veertig procent van alle ondernemers vindt dat ze maatschappelijk verantwoord bezig zijn omdat ze goede doelen steunen.