Toen Roel Schatorjé en Paul Sintnicolaas in mei 2019 MOYU oprichtten, was er nog geen virus vuiltje aan de lucht. De initiële sales en samenwerkingen liepen goed en de focus lag met name op de zakelijke markt. Totdat Corona daar abrupt een stokje voor stak. Binnen één week werden veel aanvragen voor gepersonaliseerde notitieboekjes (vanuit bedrijven) uitgesteld of zelfs geannuleerd. Dat was een flinke klap om te incasseren als beginnende start up. Het betekende dat de strategie zo snel mogelijk gewijzigd moest worden, wilden Paul en Roel overeind blijven – en dat wilden ze. Met vallen en opstaan is dit zeer goed gelukt en valt MOYU nu zelfs onder de categorie ‘scale up’. 

Hoe hebben ze dit voor elkaar gekregen, welke obstakels zijn ze tegengekomen en hoe ziet de de toekomststrategie eruit?  

Basics first: hoe het aanvankelijk begon

Voor we hier verder op ingaan, bespreken we kort wat het bedrijf doet. Roel: “Met MOYU gaan we single use paper en papierverspilling tegen. We willen daarnaast zoveel mogelijk bossen redden, herstellen en beschermen.” Dat doet het bedrijf door producten van uitwisbaar steenpapier te maken: een nog vrij onbekende papiersoort, hoofdzakelijk gemaakt van kalksteen. De productie van steenpapier is een stuk minder intensief dan bij pulp papier en er zijn geen bomen, water en bleekmiddelen voor nodig. Dat resulteert onder andere in 67% minder CO2-uitstoot tijdens het productieproces (wederom vergeleken met de productie van pulp papier). 

Roel Schatorjé ontdekte dat de combinatie tussen Frixion inkt (warmtegevoelige inkt) en steenpapier de mogelijkheid geeft om de inkt uit te wissen met een vochtig doekje. Steenpapier is namelijk waterafstotend, wat het mogelijk maakt om de inkt helemaal te wissen en weer opnieuw op het steenpapier te schrijven. Roel vertelt: “Ik besefte toen dat het papier dus niet alleen duurzamer in de productie is, maar ook nog eens veel en veel langer meegaat dan pulp papier. Je kunt er steeds opnieuw op schrijven.” Bovendien is het steenpapier recyclebaar volgens een Zilver Cradle-to-Cradle Certificaat, wat het product 100% circulair maakt. Roel en Paul hebben daarom diverse schrijfartikelen van steenpapier ontwikkeld, om zo een duurzaam alternatief te bieden voor pulp papier. 

Hun intentie is niet om mensen voortaan alleen nog op steenpapier te laten schrijven, maar meer om hen ervan bewust te maken dat er meer grondstoffen zijn voor papier. Roel: “Zo krijgen we uiteindelijke een gezonde(re) papierindustrie, waar verschillende grondstoffen voor gebruikt worden in plaats van alleen maar bomen.” 

Beren op de weg in Corona tijd

“Aanvankelijk was Corona echt heel slecht nieuws voor ons”, legt Roel uit. “We hadden onze focus gelegd op bedrijven, omdat daar de meeste papierverspilling plaatsvindt. Als we ergens moesten beginnen, was het daar. Dachten we.” Door Corona moesten kantoren echter sluiten en ging het personeel thuiswerken. Daardoor was het voor bedrijven niet langer rendabel om te investeren in steenpapier, aangezien alle gebruikers ervan opeens thuis zaten. 

Paul: “Het was aanvankelijk een flinke klap in ons gezicht. We begonnen net wat zichtbaarder te worden en opeens werden alle deuren dichtgegooid. Nu ben ik altijd positief ingesteld, maar we baalden er wel enorm van.” De heren besloten – min of meer noodgedwongen – om de focus van de B2B markt af te halen en te verschuiven naar de consumentenmarkt. Een voor hen nog compleet nieuw en onbekend terrein, waar ze met vallen en opstaan een weg in hebben gevonden. “We dachten dat consumenten onze missie en de duurzame kant van steenpapier geweldig zouden vinden, maar we kwamen er uiteindelijk na maanden pas via marktonderzoek achter dat mensen vooral aangetrokken werden door de multifunctionele kant van onze producten. De propositie die we dus net opgezet hadden voor de consumenten, moesten we grotendeels aanpassen,” aldus Roel. 

Inmiddels begon het MOYU team te groeien en was er meer mankracht om de verschillende proposities te testen bij consumenten. Het is nog steeds zoeken, vooral omdat het zo’n onbekend product is.

Het ultieme midden

Waar de focus eerst noodgedwongen 180 graden gedraaid moest worden, vindt er nu juist een versmelting plaats van de consumentenmarkt en de zakelijke markt. Roel: “We leren nu dat veel van onze consumenten uiteindelijk weer lijntjes zijn naar de bedrijven. Bijna iedereen werkt wel met of voor een bedrijf en als ze enthousiast zijn over ons product, spreken ze dat uit bij hun collega’s of manager. Dat werkt veel beter dan alleen maar koude mails sturen naar bedrijven die ons niet kennen. Logisch eigenlijk, achteraf gezien.” 

Post-Corona: de stip op de horizon

Nu de versoepelingen op zowel nationaal als internationaal niveau steeds talrijker worden, wil het MOYU team nu ook de internationale markt gaan verkennen. Niet met de focus alleen op consumenten of alleen zakelijk, maar juist een gezonde mix van beide. Paul: “We hebben geleerd dat juist die combinatie onwijs belangrijk is en dat ze elkaar aanvullen. Als een consument tevreden is, vertelt hij of zij het aan collega’s. Als een bedrijf gepersonaliseerde MOYU notitieboekjes aan alle werknemers geeft, werkt het andersom. Als de werknemers vervolgens enthousiast zijn, vertellen ze het weer aan hun vriendenkring. En zo blijft het balletje rollen.”

Het ultieme doel? “Wereldwijde bekendheid van steenpapier, zodat we door middel van ons product in allerlei landen nieuwe bossen kunnen planten. Dat zou echt geweldig zijn”, glimlacht Roel. 

Meer weten over steenpapier of over MOYU? Je vindt meer informatie op www.moyu-notebooks.com

Een fraai MOYU notitieboek is ook online te bestellen hier!