De kogel is door de kerk. De definitieve voorwaarden voor de Europese richtlijn rondom energieprestatie van gebouwen is laat op de avond van 7 december, goedgekeurd. Hierin is afgesproken dat alle gebouwen in de EU vanaf 2030 van zonnepanelen moeten zijn voorzien. Dit ligt volledig in de lijn met zonne-energiebedrijf Soly, dat hier in oktober grootschalig onderzoek naar deed. Milan van der Meulen van Soly: ‘Daken bedrijfspanden en parkeerplaatsen zijn cruciaal om resterende vraag naar elektriciteit te voorzien’

Soly vroeg aan de consument waar volgens hen verplicht zonnepanelen geplaatst zouden moeten worden. Hieruit bleek dat 85 procent van de ondervraagden bedrijfspanden aanwees. Als goede tweede komen agrarische gebouwen met ruim 63 procent en op een derde plek komen parkeerplaatsen met ruim 56 procent.

Top vijf verplicht plaatsen van zonnepanelen

  • Bedrijfspanden 85 procent
  • Agrarische gebouwen 63,05 procent
  • Parkeerplaatsen 56,5 procent
  • Huizen 41,7 procent
  • Appartementen 41 procent

Marktonderzoek uitgevoerd onder een iso-gecertificeerde onderzoekspool n=1000, uitgevoerd door Continews

Stijging aanvragen zonnepanelen carports

De aanvragen voor zonnepanelen carports zijn dit jaar bij Soly verviervoudigd. Waar vorig jaar nog 4 procent van de zakelijke aanvragen voor plaatsing zonnepanelen op carports was, is deze nu verviervoudigd naar 20 procent.

‘Enorme potentie’

Milan van der Meulen, mede-eigenaar van zonne-energiebedrijf Soly ziet een enorme potentie van het plaatsen van zonnepanelen op carports. “Om netproblemen te vermijden is het zaak om de opwek en consumptie van zonne-energie zo dicht mogelijk bij elkaar te brengen. En dat is precies wat een zonnepanelen carport met laadpalen doet. We zien een flinke een stijging in de aanvragen van zowel bedrijven en gemeentes en ik verwacht dat dit zich zal voortzetten. Zo heeft Frankrijk het al verplicht gesteld dat iedere parkeerplaats met meer dan tachtig parkeerplekken moet worden uitgerust met een solarcarport. Ik denk dat ook Nederland deze oplossing nog meer zal omarmen.”

Klimaatdoelen

Minister de Jonge kwam eerder dit jaar naar buiten met een initiatief aan de Tweede Kamer om vanaf volgend jaar geen zonnepanelen meer te plaatsen op landschappen en water. De focus ligt vooral op bedrijfspanden, agrarische gebouwen en carports. Van der Meulen vindt het een goede zaak. “Zeker nu de overheid op de rem trapt bij zon-op-landprojecten, kunnen parkeerplaatsen bijdragen aan de klimaatdoelen. De energietransitie versnelt als iedereen met de neuzen dezelfde kant op wijst. Dit is een mooi gevolg van de eerdergenoemde initiatieven.”

Carport Zuidhorn

Een succesvolle pilot met zonnepanelen op een carport, is de vorig jaar geopende Zuidhorn carport in de gemeente Westerkwartier (provincie Groningen). Deze carport is gelegen aan het treinstation van Zuidhorn en wordt gebruikt door omwonenden en reizigers. Soly heeft 1.121 zonnepanelen geplaatst met een geïnstalleerd vermogen van 521 kWp. Aan het project doen 100 deelnemers mee en 162 huishoudens worden door deze carport van stroom voorzien. “Dit project is een perfect voorbeeld waarin een grote parkeerruimte wordt ingezet om de energietransitie te versnellen en zo tegelijk energiearmoede te bestrijden,” aldus van der Meulen.