“Een beetje een hype” vinden ze de huidige aandacht voor mvo, dat ze zelf liever “maatschappelijk betrokken ondernemen” zouden noemen. “Al die communicatie eromheen – mvo dient als reclamemiddel! Het wordt als marketinginstrument ingezet, en daar hebben wij grote moeite mee.”

Als die aandacht leidt tot meer verantwoord handelen, is dat waardevol, erkent Hak. “Maar tegelijk heeft iedereen altijd al de verantwoordelijkheid gehad om eerlijk zaken te doen. Het is jammer dat wereldse oogpunten nu de boventoon voeren. De drijvende kracht moet dieper liggen.”

Verantwoord ondernemen begint bij je levenshouding, menen de compagnons van Hak & Baak -behalve Hak en Baak hoort daar Kees Ippel bij-, die behoren tot de Gereformeerde Gemeenten en de Christelijke Gereformeerde Kerk. “Hoe je in het leven staat heeft gevolgen voor je medemens.”

Juist de factor “mens” is belangrijk bij de dienstverlener Hak & Baak. Daarover gaan de eerste voorbeelden die ze rond hun eigen verantwoord ondernemen noemen. “Wij streven ernaar dat werknemers graag op het werk komen, dat er duidelijkheid is, en transparantie, zonder verborgen agenda’s. Iedereen heeft hier mogelijkheden zich te ontwikkelen. We hebben verder een plek voor een minder kansrijk meisje, en binnenkort jaar komt er een slechtziende werknemer in dienst.”

Direct erna: “Wij houden niet van optochtelijk gedrag, zo van: Kijk eens hoe goed wij zijn, we hebben twee plekken voor minder kansrijken. We proberen alleen de Bijbelse opdracht met vallen en opstaan in praktijk te brengen.”

Dus weten de werkgevers dat er meer is in het leven dan werken. “In ons vak kan er sprake zijn van grote werkdruk. Je kunt zo zestig, zeventig uur per week bezig zijn. Vaak zijn daar zaken als promotie aan verbonden. Onverantwoord, vinden wij. Tussen werk en privé moet een goede balans zijn. Wij hebben ook een verantwoordelijkheid richting de gezinnen van werknemers. Daarom moeten wij zorgen dat we voldoende capaciteit hebben om de opdrachten die we aannemen te kunnen uitvoeren.”

Ook naar de andere kant -de klant- geven de accountants blijk van medemenselijkheid. “We hebben altijd wel een keer in het jaar een dossier van iemand die financieel compleet is vastgelopen of richting een faillissement koerst”, zegt Baak. “Dan kunnen wij iets betekenen met onze expertise en helpen we soms belangeloos.”

De levenshouding en principes van Hak en Baak betekenen geen liefde- en kritiekloosheid. Een grote potentiële klant, die jaarlijks een ton aan inkomsten met zich zou meebrengen, werd geweigerd omdat het een tussenhandel in de gokindustrie bleek te zijn. “Voor zo’n megaopdracht doen we actieve recherche ja, we hebben alles onderzocht via de Kamer van Koophandel.”

Mensen wijzen op zwarte bladzijden in de boekhouding hoort er ook bij. Hak en Baak maken het bij alle levensovertuigingen mee: onethisch gedrag oftewel fraude. Baak: “Ik ken heel veel mensen die oprecht en eerlijk zakendoen en die nooit naar de kerk gaan. Het doet pijn als mensen uit de achterban pretenderen eerlijk te zijn maar het in werkelijkheid niet zo nauw nemen.”

Bij fraude wijzen de Sliedrechtse accountants de klant op zijn verantwoordelijkheid. Heeft dat geen effect, dan betekent dat het eind van de zakenrelatie.

Ondernemen gaat alleen goed met een juiste houding tegenover de Schepper en de medemens, benadrukken Hak en Baak. “Heb je die niet, dan ga je over grenzen heen.”

Hak: “We zijn natuurlijk zakenmensen, we hebben ondernemersbloed. Je hebt de plicht om voor een bedrijf te zorgen, groei hoort erbij – wij zouden via andere kanalen harder kunnen groeien. Maar dat willen we niet. We willen niet overcommercieel zijn, en die handelwijze geeft ons rust. We ervaren zegen op dit bedrijf. Zo is het goed.”