Mark Hillen (Social Enterprise NL): “Danone is een société à mission geworden, wat zegt ons dat?”

Het grote Franse voedingsmiddelenbedrijf Danone heeft een nieuwe rechtsvorm aangenomen, de société à mission. De gekozen maatschappelijke missie: “Gezondheid door voedsel voor zoveel mogelijk mensen”.

Deze rechtsvorm is anderhalf jaar geleden gecreëerd in een totaalpakket van innovatie van het ondernemingsrecht, de Loi Pacte, om het brede bedrijfsleven meer te oriënteren op het maatschappelijk belang. De société à mission is het topje van die ijsberg bedoeld voor sociale ondernemingen, dus bedrijven die het algemeen belang echt voorop stellen.

De stap van Danone is interessant op drie vlakken.

Danone laat zien dat er groeiend draagvlak is onder grote beursgenoteerde bedrijven om het algemeen belang een grotere plek te geven in de positionering. Dat is winst. Danone neemt nu een serieuze stap waarbij dat een plek in de governance krijgt. De bestuurders worden ook aanspreekbaar op dit aspect van de bedrijfsvoering.

Hoe vertaalt deze juridische stap zich in de ontwikkeling van Danone? MVO begint vaak op kantoor (plastic koffiebekertjes recyclen, elektrische leaseauto’s). Daarna komen kleine interventies in de waardeketen, bijvoorbeeld minder plastic in de verpakkingen en minder energiegebruik in de productie. Gaat Danone al verder dan MVO ?

“Sold in more than 140 countries, Evian wants to favour healthier and more sustainable drinking behaviors through its products”. Vanuit Zwitserland flessen bronwater over de wereld slepen is niet alleen bijzonder vervuilend, aan gezondheid draagt het ook niets bij. Kraanwater, of gefilterd water in landen waar kraanwater niet schoon is, zijn even gezond en een heel stuk duurzamer. De société à mission vereist een orgaan, de comité de mission, die met de leiding in gesprek moet over hoe de missie zich vertaalt naar de strategie; La cohérance du model économique avec la mission. Interessant om Danone de komende jaren te volgen, en of deze rendabele activiteit en de communicatie ter discussie gesteld mogen worden.

Voor de invulling van een BVm voor Nederland is dit een interessante casus. De société à mission is zo’n beetje de lichtst mogelijke variant van de Europese juridische vormen bedoeld voor sociale ondernemingen. Danone is (nog lang) geen sociale onderneming. Dat zij deze juridische vorm adopteren heeft veel positieve kanten. Maar het brengt ook de vraag naar voren of deze tijger wel tanden heeft. Of deze constructie voldoende inhoud heeft voor echte sociale ondernemingen.

We kunnen in ieder geval wel constateren dat sociale ondernemingen gewone ondernemingen niet ontmoedigen om een bijdrage aan een betere wereld te leveren, integendeel.

Mark Hillen, voorzitter Social Enterprise NL

 

Share Button