Dagelijks beoordelen marketeers creatieve bureaus op hun toegevoegde waarde. Maar wat gebeurt er als creatieven en strategen twaalf sustainable en van origine Nederlandse merken mogen beoordelen? Met dit gegeven als vertrekpunt, gaat de redactie van FONK magazine jaarlijks aan de slag om tot twaalf nominaties te komen, die door een vak- en publieksjury worden beoordeeld. Op 14 juni won, in een spannende finale bij circulair C-Bèta Marcel’s Green Soap de Coolest Dutch Brand Award 2021.

In december 2021 was de lijst met twaalf merken compleet en moest de vraag beantwoord worden welk van deze merken zich hèt Coolest Dutch Brand van 2021 mag noemen. De twaalf genomineerden van de 2021-serie: Crisp (januari-nominatie), Farmtrace (februari), Karma Kebab (maart), Holie (april), North Sea Farmers (mei), Moonback (juni), Marcel’s Green Soap (juni), Sprinklr (augustus), Lalaland (september), Livekindly Collective (oktober), Atelier Jungles (november), Wasteboards (december).

Finalisten: Karma Kebab, Lalaland en Marcel’s Green Soap

De 12 genomineerden hebben in februari 2021 in een eerste schriftelijke ronde de vakjury moeten overtuigen. Hoe veerkrachtig, hoe vernieuwend, hoe innovatief en met welke marcom middelen werd aantoonbaar resultaat geboekt? Hun antwoorden op deze vragen vormden, samen met de input van de redactie van FONK magazine, het vertrekpunt voor de vakjury. In maart 2022 wees de vakjury in een live juryronde bij MassiveMusic Karma Kebab, Lalaland en Marcel’s Green Soap aan als de finalisten van 2021.

Oer-Hollandse ambitie scoort bij Coolest Dutch Brands

Op 14 juni hebben de finalisten in power pitches de resterende vragen van de jury naar beste kunnen beantwoord, waarna hèt Coolest Dutch Brand 2021 is gekozen. Na de presentaties en kundig door een vragenvuur geloodst door juryvoorzitter Meindert van den Heuvel, hebben de Vakjury en Publieksjury Marcel’s Green Soap aangewezen als winnaar van unieke Coolest Dutch Brand Award 2021. Een greep uit de jury-comments: ‘Marcel leeft het merk; sterk ontwikkeld ondernemerschap; Oer-Hollandse ambitie maakt het verschil.’

Lalaland en Karma Kebab waren in de finale hooggewaardeerde runners-up die met hun presantaties bewezen hun finalisten-positie meer dan waard te zijn.

Over Coolest Dutch Brands

Coolest Dutch Brands is een jaarlijkse verkiezing waarin sustainable en van origine Nederlandse merken centraal staan. Coolest Dutch Brands is een initiatief van FONK media. Met dit initiatief wil FONK de zichtbaarheid van opmerkelijke, van origine Nederlandse sustainable merken vergroten en hun missie een breder draagvlak bieden.

Vakjury 2021

Coolest Dutch Brands 2021 is tot stand komen dankzij de niet aflatende energie, inzet en kritische vragen van de vakjury die hun expertise in drie juryrondes beschikbaar heeft gesteld. In de finale werden vakjury bijgestaan door de publieksjury.